Budbee avslöjar förbrukning av bränsle i e-handeln: ”Arbetat hårt”

Offensiva omställningen har gett resultat.

Sista milen-bolaget Budbee redovisar sina siffror för bränsleförbrukningen i leveranskedjan. Efter ett intensivt arbete mot att bli mer hållbara visar man nu upp facit.

I början av 2020 var runt 10 procent av hemleveranserna i Sverige fossilfria. Men det har bolaget nu lyckats förvandla till 100 procent. Här använder man sig i dag av biodiesel (HVO100) i 85 procent av leveranserna, elbilar står för 9 procent och de sista 6 procenten levereras via elcykel.

Annons

Transparens är ett av våra kärnvärden och vi publicerar därför fördelningen av bränsletyp i hela distributionskedjan. Egentligen borde det vara en självklarhet att de som menar allvar med sina miljömål redovisare hela kedjan, inte bara den sista milen. Vi utmanar alla Sveriges box- och budbolag att offentliggöra sina siffror så att handlare och kunder kan fatta informerade beslut, säger Pontus Håstlund, Nordic General Manager på Budbee, i ett pressmeddelande.

Just biodiesel har varit nyckeln för att lyckas. Enligt bolaget sker 100 procent av leveranserna till paketboxar, all upphämtning och linehaul med just HVO100.

Vi har arbetat hårt för detta, och det har möjliggjorts genom nya gröna terminaler med solceller, genom att installera egna tankstationer med det förnybara drivmedlet HVO100 och genom fler eldrivna fordon. Eftersom vi är marknadsledande på hemleveranser i Sverige, och står för omkring en tredjedel av den marknaden, så kan alla känna sig trygga inför julhandeln. Det går att välja hemleverans med Budbee med gott samvete, säger Pontus Håstlund.

Annons