Budbee efter kritiken mot branschen: ”Vi känner oss trygga”

"Kommer att fortsätta med den modellen vi har".

Last mile-bolagen har fått utstå en del kritik den senaste tiden. En av de större aktörerna, Budbee, har ifrågasatts för att man inte velat ha kollektivavtal för sina anställda terminalarbetare.

Fredrik Hamilton, vd och grundare på Budbee, är inte förvånad över att det ställs frågor kring speditörerna, som satsat allt mer offensivt de senaste åren.

Annons

Vi är en relativt ung bransch och det är inte konstigt att det ställs frågor kring vårt arbetssätt. Vi har en bra dialog med alla intressenter, men förstår att det finns en debatt om ersättningar i branschen och det är vi positiva till. Men våra löner ligger i linje med, eller över, kollektivavtalet. Vår ob-ersättning är dessutom på en högre nivå och alla våra terminalanställda har både pension och försäkringar enligt standard för SAF-LO, säger han till Ehandel.

Vid ett flertal tillfällen har även förare, främst hos externa åkerier och bemanningsföretag, för last mile-bolagen uttalat sig om låga ersättningsnivåer och väldigt långa arbetspass. Här vill dock Budbee vara noga med att poängtera att deras förare inte uttalat sig på det sättet.

En av de mest offensiva aktörerna som undgått den här kritiken är Instabox, de menar att en stor del av anledningen är att de själva anställer sina förare, istället för att i stor utsträckning arbeta med leverantörer.

Kan det bli aktuellt även för Budbee att skaffa fler bilar och anställa chaufförerna, för att få en ännu större kontroll i det ledet?

Som det ser ut i dag kommer vi att fortsätta med den modellen vi har. Sen ska de som arbetar för oss självklart ha en god ersättning, vilket de har enligt vår ersättningsmodell. Den skiljer sig också från andra aktörer på marknaden då vi tar hela risken i intjäningen. Lyckas vi inte skapa en effektiv rutt då tar Budbee kostnaden och åkeriet ersätts. Vi bär risken, helt enkelt.

Sen har vi även vår code of conduct som alla företag vi jobbar med ska skriva under och där står bland annat att ersättningsnivåerna ska vara i enighet med kollektivavtalen.

Hur säkerställer ni till hundra procent att de här avtalen följs?

Vi har daglig kontakt med våra åkerier. Vi känner oss trygga i våra processtrukturer och i de här artiklarna som skrivits är det inte våra chaufförer som ansett att de har dålig ersättning. Dessutom har inte ett enda åkeri valt att avsluta samarbetet med oss under förra året.

Annons

Tycker ni att den kritik som uppkommit mot er och branschen är rättvis?

Jag tycker inte att den är rättvis. För att vår modell ska fungera så krävs det att vi betalar marknadsmässiga löner och vi har aldrig prioriterat vår lönsamhet över åkeriernas intjäning, säger Fredrik Hamilton.

Annons