Budbee tripplade omsättningen – inleder satsning på paketskåp

Premiär för Budbee Box.

Fraktleverantören Budbee har lagt ett starkt år till handlingarna. Företaget ökade under 2019 sin omsättning från cirka 50 till 150 miljoner kronor. Och för en tid sedan passerade bolaget hela 2019 års omsättning, trots att inte ens ett halvår hade passerat.

Tillväxten kommer från flera olika delar, som exempelvis återkommande och nöjda kunder. Vi ser att många konsumenter som provar vår tjänst blir återkommande kunder. Detta är den viktigaste nyckeln, att vår kundnöjdhet fortsätter vara väldigt hög. Sen arbetar vi också med många fler e-handlare. Bara i år har många hundra nya e-handlare börjat erbjuda sina konsumenter Budbees hemleveranser, skriver Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee, i ett mejl till redaktionen.

Annons

"Redan lönsamma i Sverige"

I slutet av 2018 lanserade Budbee i Finland och under 2019 tillkom både Danmark och Nederländerna. Simon Strindberg berättar också att Budbee under 2019 utökade med tio svenska städer, vilket innebär att man nu når 50 procent av Sveriges befolkning.

Hur går det med lönsamheten?

Vår bransch kräver stora investeringar i bland annat terminaler, fordon och system, dessa är kostsamma men kan alla ha fina skalfördelar. Vi tripplade omsättningen och "bara" dubblerade förlusten 2019 trots kraftig investering i geografisk expansion vilket är ett gott tecken. Lönsamheten är på väg och har sedan vi startade Budbee varit en central del i vår strategi. Vi är redan i dag lönsamma i Sverige men kommer under 2020 inte vara lönsamma som grupp, det vill säga i alla länder. Vi skulle nog kunna bli lönsamma 2021 men det beror såklart på fortsatta expansionsplaner.

Parallellt med att expandera till nya marknader har Budbee valt att utveckla sitt leveranserbjudande. Företaget har inlett ett pilottest med paketskåp, som så smått har börjat rullas ut. Tjänsten går under namnet Budbee Box och företagets förhoppning är att göra en bred lansering "med ett stort antal boxar" i höst.

Vi släpper på e-handlare löpande under piloten men redan idag är exempelvis Apotea live med tjänsten, säger Simon Strindberg.

Tog in över 200 miljoner

Nyligen tog Budbee in över 200 miljoner i nytt kapital från bland andra den befintliga ägaren Kinnevik, som gick in med 106 miljoner. Dessutom tillkom en rad nya investerare som exempelvis Stena Sessan, som gick in 100 miljoner.

Vad fokuserar ni på under 2020?

Marknadsmässigt fokuserar vi till stor del på att "gräva där vi står", vi planerar inte några nya länder i år utan vill fortsätta växa i de länder vi finns.  I dag lanserar vi Turku och Oulu på finska marknaden och växer då vårt leveransområde rejält i Finland. Under sommaren öppnar vi vår nya gröna terminal i Brunna som kraftigt ökar vår kapacitet i Stockholmsregionen.

Annons

Dessutom kommer Budbee att på flera sätt utveckla sina tjänster och leveransmetoder för att förbättra upplevelsen för både e-handlare och konsumenter, berättar man. Inom kort är tanken att företaget bland annat ska lyckas bli 100 procent fossilfritt.

Annons