ANNONS

Butiken nära konkurs - ber kunderna om hjälp: "Tyvärr där igen"

Foto: Hedengrens
"Rimligare hyra".

Den anrika bokhandeln Hedengrens på Östermalm är återigen hotad av konkurs. I ett känslosamt inlägg på sociala medier vädjar nu butiken till sina kunder om omedelbar hjälp för att överleva. Responsen har varit massiv, med hundratals som visar sitt stöd.

ANNONS

Hedengrens Bokhandel, en institution i Sturegallerian som funnits i litteraturens tjänst sedan 1897, går en tuff match mot tiden. Tio år efter att de senast räddades från konkursens brant av sina kunder, är situationen återigen kritisk.

Sommaren 2015 var vi väldigt nära konkurs, men överlevde, tack vare er. I tio år har vi sen fantastiskt nog klarat oss, men nu är vi tyvärr där igen, skriver bokhandeln.

I inlägget förklarar de att en framtida lösning kan vara en flytt till en lokal med "rimligare hyra", men att de först och främst måste klara sig ekonomiskt fram till en sådan möjlighet. Vädjan till kunderna är direkt och tydlig:

Vi behöver er! Titta in och köp böcker eller presentkort, i butiken eller webshopen. Rena donationer via Swish [...] eller ”Donera” på hemsidan är också möjligt om man tillfälligt har fullt i bokhyllorna.

"En polstjärna i staden"

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Kommentarerna har strömmat in och vittnar om en enorm kärlek till butiken och en stark vilja att se den överleva. Många uttrycker sorg och frustration över situationen.

Så sorgligt! Ni är den bästa bokhandeln tycker jag och värd att kämpa för att få vara kvar!, skriver en kund.

En annan kallar Hedengrens för "en polstjärna i staden att navigera efter".

Flera kommentatorer menar att bokhandeln är en av de främsta anledningarna att ens besöka Sturegallerian och att gallerians ägare borde göra mer för att värna om sin hyresgäst.

En oerhörd miss av sturegallerian att inte värna er närvaro, det är ju tack vare er som man överhuvudtaget går in där, lyder en av de många kommentarerna.

Kunder swishar och kommer med förslag

Många kunder har omedelbart agerat på uppmaningen. Kommentarer som "Delat o swishat" och "Har donerat!" syns frekvent i flödet. En författare erbjuder sig att skänka exemplar av sin nysläppta bok, medan andra lovar att bli bättre på att handla i butiken framöver.

Samtidigt framförs konstruktiv kritik och förslag. Flera kunder påpekar att bokhandelns webbshop är svårnavigerad och saknar bilder på bokomslagen, vilket försvårar köp. Även butikens fysiska placering, utan fönster mot gatan, nämns som en möjlig nackdel.

Trots svårigheterna är enigheten bland kunderna stor: Hedengrens måste finnas kvar. Som en av dem skriver: "Många bäckar små blir en stor å. Eller förhoppningsvis någon Amazonflodliknande."

Bokhandelns förhoppning är att återigen kunna rida ut stormen, med hjälp av sina trogna kunder, för att kunna fortsätta vara vad de själva kallar "er litterära oas i det digitala ökenlandskapet".

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se