För nionde året i rad har HUI Research, på uppdrag av Handelsrådet, kartlagt den svenska butikshandelns struktur och utveckling. Den senaste rapporten visar att butiksbeståndet fortsätter att krympa. Efter en tillfällig inbromsning under 2022 har nu takten i butiksnedläggningarna ökat igen.
Efter en kort stabilisering under 2022 har butiksnedgången nu åter tagit fart. Samtidigt växer lågprishandeln snabbt, obemannade koncept ökar och butikernas roll omformas i takt med handelns digitalisering, säger Andreas Svensson, seniorkonsult på HUI Research.
Lågpris är tillväxtmotorn
Medan det totala antalet butiker minskar, går lågprishandeln mot strömmen. Under 2024 ökade antalet lågprisbutiker med 7 procent. Sett över en längre period, sedan 2017, har segmentet vuxit med hela 38 procent. Kedjan Normal är den aktör som öppnade flest nya butiker under förra året, vilket visar en trend där lågprisaktörer i allt högre grad etablerar sig i stadskärnor och köpcentrum.
Klädhandeln blöder butiker
Kläd- och skohandeln fortsätter att ha det svårt. Sedan 2017 har klädhandeln tappat 28 procent av sina butiker, vilket motsvarar över 890 butiker. Nästan var fjärde butik som har stängt i Sverige under denna sjuårsperiod har varit en klädbutik.
Även kosmetik- och skönhetsbranschen ser en minskning i antalet fysiska butiker, trots en stark försäljning. Här syns en tydlig trend där butikens roll förändras från en ren försäljningskanal till att bli en plattform för varumärkesbyggande och kundupplevelser, ofta genom pop up-butiker och flaggskeppsbutiker som syftar till att stärka kundrelationer och driva försäljning online.
Obemannat växer explosionsartat
En annan tydlig trend är tillväxten av obemannade butiker. Antalet butiker inom detta segment har nu passerat 190. Samtidigt som vissa aktörer, som Lifvs, har försvunnit från marknaden, har nya kedjor snabbt fyllt tomrummet. Särskilt utmärker sig 24 Sju Snabbköp, som under 2024 expanderade kraftigt till 109 butiker.