Byggjätten tappade – rekord för energibesparande produkter

E-handeln står för 1,5 miljarder.

Byggmax rapporterar idag siffrorna för sitt tredje kvartal. Omsättningen minskade med 5,3 procent till 2,27 miljarder kronor. Rörelseresultatet (EBITA) landade på 288 miljoner, en minskning från 406 miljoner samma period i fjol.

Byggjätten deppar dock inte utan är hyfsat nöjd med sin prestation. Man rapporterar att försäljningen av växthus, pool och uterum dalat medan trädgård, golv och förvaring ökat.

Annons

Dessutom slog försäljningen av energibesparingsrelaterade produkter rekord med stor marginal, konstaterar företagets vd Mattias Ankarberg.

Företaget påverkas alltså negativt av omvärldsläget men man ska samtidigt ha slagit rekord i “flera prioriterade produktkategorier”.

Gällande e-handeln där Skånska Byggvaror förstås står för en stor andel, så särredovisar tyvärr inte Byggmax dessa segment längre.

Från och med det första kvartalet 2022 har Byggmax Group ändrat den interna styrningen och uppföljningen av verksamheten och därmed rapportering avseende segment till att utgöra ett rörelsesegment, Byggmax. Byggmax Group har tidigare rapporterat två segment, Byggmax och Skånska Byggvaror, skriver företaget i delårsrapporten.

Byggmax äger även flera mindre nätbutiker via förvärv, som exempelvis e-bygstore.dk och rightpricetiles.no.

På rullande tolv månader så ska dock företagets totala e-handel stå för 21 procent av omsättningen, på totalt 7,4 miljarder kronor. Alltså runt 1,5 miljarder kronor. Andelen e-handel är dock oförändrad sedan första och andra kvartalet.

Företaget hoppas nu på att deras position på marknaden ska vara till deras fördel.

Även i en tuffare marknad fortsätter vårt finansiella resultat vara på en ny högre nivå än före pandemin, och vi fortsätter att ta marknadsandelar. Dessutom kan vi använda dessa tider för att bli ännu starkare och vara maximalt redo när marknaden återgår till tillväxt, säger Mattias Ankarberg.

Annons

Annons