Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Byggmax firar 25 år med TV-stjärna och nytt filmprojekt

Byggmax firar 25 år med TV-stjärna och nytt filmprojekt
Byggmax tar till kortfilmer som nytt reklamkoncept
Michell Grönlund

Dela artikeln:

Gör tre humoristiska filmer.

ANNONS

Nyligen kunde berätta att Motorsweden tagit hjälp av Dr Alban för att marknadsföra en ny musikvideo. I låten "Elmoped", kunde vi således höra den gamla 90-talsikonen sjunga rader såsom "Elmoped, du är stabil som fan" och andra svängiga oneliners.

LÄS ÄVEN: Dr Alban gör ny mopedvideo - sjunger för Motorsweden

Nu hoppas Byggmax på trenden och gör en liknande grej. Men ideras fall är det inte musik, det är frågan om, utan om tre 60 sekunder långa sketcher som ska funka som reklamfilmer åt e-handlaren. Genom att ta humorn till hjälp vill man på det sättet få ut ett budskap i sociala medier; Att Byggmax är det billigaste alternativet när man behöver köpa byggmaterial. 

Till sin hjälp har e-handlaren även TV-programledaren David Sundin, som länge arbetat med komedi inom underhållningsbranschen. År 2015 nominerades han till Kristallen i kategorin Bästa manliga skådespelare.

"Det finns ofta fördomar"

Nu har han tilldelats huvudrollen i Byggmax tre filmer, som för den som är nyfiken kan ses här. Konceptet går ut på att Daniel Sundin spelar en produkttestare, som ska testa byggmaterial från Byggmax och ett annat, icke namngivet, byggvaruhus. Poängen är alltså att kvaliteten på varorna är detsamma, men att man får dem billigare hos Byggmax.

- Det finns fördomar om att vi har sämre produktkvalitet eftersom att vi är billigare. Det är långt från sanningen – Byggmax har ofta samma leverantörer som de andra stora byggvaruhusen i Sverige, men vi har bättre priser, säger Byggmax vd Mattias Ankarberg i ett pressmeddelande. 

LÄS ÄVEN: Byggmax bygger ut e-handeln i jakten på lönsamhet

"Humor och glädje är ett bra sätt"

Han tror att den humoristiska ton som filmerna har är ett bra sätt för företaget att få ut sitt budskap.

- Vi tror att humor och glädje är ett bra sätt för oss att kommunicera vilka vi är och vad vi har för erbjudande till våra kunder. Det är dessutom otroligt kul att få arbeta med David Sundin, säger Mattias Ankarberg.

Projektet är en del i firandet av Byggmax 25-årsjubileum, som innfaller i år. Förutom reklamfilmerna har företaget även öppnat en hjälplinje samt inlett jakten på den första Byggmax-kunden genom tiderna. De inspelade filmerna kommer nu att visas i sociala medier mellan juli och oktober.

Dela artikeln: