ANNONS
Fanny Lyckman

Byggt i smyg i fyra år: "Inte ett tillfälligt influencerprojekt"

Blogg- och influencerveteranen Fanny Lyckman står inför lanseringen av sitt eget varumärke, LYKMN Studios. Ehandel.se har tidigare rapporterat om den tysta, fyraåriga förberedelsen, där bolaget bakom satsningen byggt upp ett stabilt varulager. Nu berättar Fanny Lyckman om resan, de upprepade pauserna och varför hon valt att bygga varumärket helt på egen hand, utanför rampljuset.

ANNONS

Fanny Lyckman kliver dock inte in i e-handelsvärlden helt grön. Tvärtom har hon tidigare skapat framgångsrika kollektioner för giganter som Nelly och Missguided, vilket gett henne en gedigen inblick i hur man utvecklar produkter och arbetar i team hos stora varumärken.

När LYKMN Studios AB registrerades i mars 2021 var det början på en lång och tyst process. De kommande årens bokslut visade samma siffror: noll kronor i omsättning. Samtidigt växte ett varulager fram, som i den senaste årsredovisningen från mars 2025 var värderat till 223 170 kronor, exakt samma siffra som året innan.

Det antydde att en färdig kollektion legat och väntat. Nu bekräftar Fanny Lyckman att vägen till lansering varit allt annat än rak. Historien om LYKMN Studios börjar redan innan bolaget fanns.

Idén till varumärket föddes redan under 2020, då jag var i kontakt med investerare i London om att utveckla projektet tillsammans, säger Fanny Lyckman till Ehandel.se.

Men då förändrades världen i en snabb och oväntad riktning. När coronaviruspandemin lamslog världen, lades även Fannys dröm på is.

När pandemin slog till pausades planerna, men jag kunde inte riktigt släppa tanken på ett eget varumärke. Så 2021 startade jag därför bolaget och började bygga grunden på egen hand.

Men att gå från kreativ idé till färdig produkt helt på egen hand var en helt ny typ av utmaning. Tidigare hade hon haft stora organisationer i ryggen; nu var det första gången Fanny själv skulle bygga upp allt från grunden. Hon ställdes inför nya hinder när hon ensam skulle rodda allt från produktion och logistik till att lansera och driva en egen e-handel.

Ganska snabbt insåg jag hur mycket arbete det faktiskt innebär, fortsätter hon.

Projektet sattes återigen på paus, men den här gången av personliga skäl.

I samband med planer på att flytta utomlands fick projektet vila ett tag. Jag tog upp det igen 2024 när jag flyttade hem från LA, och har sedan dess arbetat med det parallellt med mina samarbeten som influencer.

Under dessa år av förberedelser har bolaget, som nämnt, inte haft några intäkter. Rörelseresultatet för det senaste räkenskapsåret 2024/2025 landade dock på runt -45 000 kronor. Verksamheten har hållits flytande genom finansiering från ägaren, alltså Fanny. Vid räkenskapsårets slut uppgick de villkorade aktieägartillskotten till totalt 220 000 kronor.

Fanny Lyckman beskriver det som en medveten process att lära sig hantverket från grunden, utan extern press.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av produktion eller att driva en e-handel, så det har varit en lång inlärningsresa, säger hon.

Även om de första samtalen fördes med investerare i London, tog projektet en annan vändning. Idag är LYKMN Studios ett renodlat soloprojekt, där Fanny själv står vid rodret.

Den här satsningen gör jag helt själv både investeringsmässigt och i det dagliga arbetet, men jag har haft ett otroligt stöd av mina nära och kära.

Med närmare 400 000 följare hade hon kunnat skapa en omedelbar hype. Att hon istället valt att vänta med marknadsföringen ända tills nu har varit ett högst medvetet strategiskt drag.

Att hålla projektet lite under radarn har varit ett medvetet val. Jag har velat ge LYKMN Studios tid att forma sin egna identitet och över tid växa organiskt, förklarar hon.

Hon är noga med att det här inte ska ses som ett "tillfälligt influencerprojekt", utan som en satsning som står helt på egna ben.

Det ska inte drivas av hype, utan av kvalitet och identitet. Min vision med LYKMN Studios har från start varit att skapa ett varumärke som känns genomtänkt, tidlöst och visuellt starkt. Något långsiktigt, snarare än ett tillfälligt influencerprojekt.

Själva konceptet för e-handeln kommer också att skilja sig från det traditionella modehjulet. Fanny Lyckman vill arbeta med mindre, löpande kollektioner istället för säsongsbaserade släpp.

Konceptet bakom LYKMN bygger på att utmana de traditionella modesäsongerna och istället producera mindre kapselkollektioner löpande under så kallade "Archives" där varje arkiv-kollektion representerar ett år i LYKMN:s kreativa resa, säger hon.

Det varulager som byggts upp under tystnad är alltså de produkter som nu förbereds för lansering, och snart är det dags.

De första produkterna går under "Archive 01" och speglar en balans mellan minimalism och en mer elevated, sportig känsla, vilket är en del av essensen av mitt estetiska uttryck genom åren, avslutar Fanny Lyckman.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se