ANNONS

Caia-kalendern anmäls: "Källa till irritation"

"En stor besvikelse".

Sminkföretaget Caia Cosmetics, med grundaren Bianca Ingrosso som frontfigur, har fått kritik för årets julkalender. Produkten, som kostar runt 3 000 kronor, har lett till klagomål på sociala medier och nu även till en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det rapporterar Norrahalland.

ANNONS

Det är en kvinna från Kungsbacka som har anmält företaget. Efter att ha sett andra kunders besvikelse på internet valde hon att själv granska sin kalender.

Efter att ha sett hur andra öppnat sina kalendrar och upptäckt problem, valde jag att själv öppna min för att kontrollera. Tyvärr visade det sig vara en stor besvikelse. Flera av produkterna var smutsiga och skadade, och en lucka saknades helt, skriver kvinnan i sin anmälan till ARN.

Enligt anmälan var totalt tolv luckor, utöver den som saknades, defekta. Kvinnan kräver ersättning för de skadade produkterna, eller i andra hand en ersättning på 1 500 kronor.

Detta är en produkt som marknadsförs som en lyxig och exklusiv julupplevelse, men istället för en mysig och förväntansfull känsla inför december har det här blivit en källa till irritation och besvikelse, står det vidare i anmälan.

Kritiken mot årets kalender har varit märkbar på plattformar som Tiktok. Kunder har där visat upp smutsiga, skadade och missfärgade produktförpackningar. GP har tidigare skrivit om en Tiktok-användare som säger följande i ett klipp:

Caia-kalendern kostar 3 000 kronor, det är ju typ det mesta en kalender kostar. Det är ju lyx som Caia vill framstå som, känns det lyxigt att öppna ett paket och en kartong som ser möglig ut – nej.

Men det är inte första gången företagets julkalendrar får kritik. Under 2023 rapporterade bland annat Expressen om kunder som riktade kritik mot innehållet på sociala medier.

Även företagets första julkalender, som lanserades 2021, ledde till reaktioner. Den kalendern såldes för 1 795 kronor och uppgavs ha ett värde på 3 595 kronor. Kritik framfördes då mot att innehållet, som inkluderade flera produkter i "travel size" (mindre förpackningar), inte ansågs motsvara det angivna värdet.

Missnöjet ledde till att kalendern anmäldes till Konsumentverket (KO) av minst 25 personer. Enligt Nyhetsbyrån Siren gällde flera anmälningar "missvisande reklam" och "falsk marknadsföring".

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se