ANNONS

Caia siktar mot miljarden med "secret sauce" - Lyko inte oroliga

Rickard Lyko, Bianca Ingrosso och Cecilia Nytorp
Verdane är nöjda.

Hundratals personer köade i vårkylan när Caia Cosmetics öppnade sitt nya flaggskepp "House of Glow" på Biblioteksgatan den 24 april. På två våningar och 455 kvadratmeter kombineras shopping och skönhetsupplevelser i det som nu är varumärkets största butikssatsning hittills.

LÄS ÄVEN: Här lägger CAIA:s första flaggskepp till: "På ett nytt sätt"

De första besökarna belönades med goodiebags innehållande rouge, ögonskuggspalett och läppglans värda ungefär 800 kronor. På plats i kön av entusiastiska fans fanns också ett hav av reportrar och kamerateam som dokumenterade invigningen.

ANNONS

Det här känns overkligt. Ni betyder allt för oss, skrev Bianca Ingrosso på Instagram och uttryckte sin tacksamhet över det massiva stödet.

Sedan Caia öppnade popup-butiken på NK i Stockholm i december 2023, där kön ringlade hela vägen till Norrmalmstorg vid invigningen, har tillväxten varit explosionsartad. Popup-butiken har hunnit bli permanent och fått en systerbutik på NK i Göteborg. Etableringen på Biblioteksgatan sker bara 300 meter från NK.

Bakom Caias expansion står bland annat norska riskkapitalbolaget Verdane, som via fonden Edda äger 61,93 procent av bolaget. En satsning som man ska vara mycket nöjd med. Under de interna Verdanedagarna i Norge ska nämligen stor entusiasm uttryckts för investeringen, uppger till EFN.

Sedan Verdane tog över som majoritetsägare har Caias omsättning ökat från 55 miljoner kronor 2019, till 708 miljoner kronor under 2024, med ett rörelseresultat på 195 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri.

Caia är därmed på god väg att utmana de större aktörerna inom skönhet i Sverige och Norden – aktörer som dock ofta säljer produkter från många olika varumärken, till skillnad från Caia som fokuserar på sitt eget.

Verdane ser fortsatt stor potential i Caia. Cecilia Nytorp, principal på Verdane, bedömer att miljardomsättning är inom räckhåll.

Vi växer väldigt snabbt, så det målet är inom räckhåll. Sedan om det sker i år, nästa år eller vid halvårsskiftet kan jag inte säga. Men vår tillväxt i de länder där vi har en bredare marknadsstrategi, som inte är beroende av grundaren, visar att vi har en ”secret sauce”, säger hon till EFN.

På frågan om Caia kan klara sig utan Bianca Ingrosso svarar Cecilia Nytorp:

Caia är ett starkt varumärke som absolut kan stå på egna ben.

Branschen i stort präglas av tillväxt och hård konkurrens. Skönhetskedjan Lyko redovisade nyligen en rekordomsättning på över 1 miljard kronor under fjärde kvartalet 2024. Enligt vd Rickard Lyko ses Caias framfart inte som ett hot.

Nej, inte alls. Jag tror att en sådan spelare hjälper till att driva branschen framåt. Att de öppnar på Biblioteksgatan är bara bra, säger han, till sajten.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se