CDON dissar Facebook och Instagram: ”För att sätta press”

"De behöver jobba mer aktivt".

Nyligen meddelade Apotea att man stoppar all marknadsföring på Facebook och Instagram, som en protest mot "rasistiska och hatiska inlägg och grupper på de sociala plattformarna". Detta kom efter att flera företag runt om i världen krävt hårdare tag från Facebook för att minska spridningen av olämpligt innehåll.

LÄS ÄVEN: Apotea nobbar Facebook och Instagram: ”Har nolltolerans”

Annons

Nu gör CDON samma sak. Från och med idag avslutar företaget all sin annonsering på de båda Facebook-ägda plattformarna, på obestämd tid. Även CDON gör detta som ett ställningstagande mot närvaron av rasistiska och hatiska inlägg på de sociala sajterna.

Vi har en värdegrund som är förankrad i organisationen. Diskriminering, rasistiska attityder och desinformation strider mot vårt synsätt, därför har vi valt att stoppa all vår annonsering på Facebook och Instagram tills vidare, säger Henrik Jarl, CMO på CDON, i ett pressmeddelande.

Detta gör vi för att sätta press på plattformarna då vi anser att de behöver jobba mer aktivt för att hat och rasism inte sprids.

Under tiden man slutar med marknadsföring via kanalerna kommer CDON att utvärdera sin annonseringspolicy samt bedöma om och vilka långsiktiga ändringar som behövs.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!