CDON om Amazons intåg: ”Inte nödvändigtvis negativt”

Pratar ut om konkurrentens intåg i Sverige.

I dag släppte Amazon bomben - det blir en lansering i Sverige. I ett pressmeddelande berättar e-handelsjätten om hur man hoppas på att bli en spelare att räkna med på den svenska marknaden.

LÄS ÄVEN: Amazon lanserar i Sverige: "Vi är optimistiska"

Annons

"Har stor respekt"

Beskedet om att ännu en marknadsplats - och inte vilken marknadsplats som helst för den delen - intar den svenska marknaden har förstås även nått CDON, som nu väljer att kommentera dagens stora e-handelsnyhet.

Vi ska ha stor respekt för en spelare som Amazon och vad deras inträde på den svenska marknaden kan betyda. Det blir en påverkan på den svenska handeln men för CDON behöver det inte nödvändigtvis vara något negativt då vi får hjälp av dem i att skapa av en större medvetenhet hos handlare och konsumenter kring marknadsplatser generellt, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON, till Ehandel.

Kristoffer Väliharju kunde redan tidigare i år bekräfta för Ehandel att han hade varit i kontakt med Amazon.

LÄS ÄVEN: CDON:s vd i samtal med Amazon: "De lanserar innan året är slut"

"Behövs lokalt alternativ"

Han är dock inte speciellt orolig, utan pekar på det faktum att CDON:s marknadsplats vuxit kraftigt på senare tid. I Q2 ökade man med 106 procent och enligt företagets vd ansluter sig nya handlare varje vecka.

Vi tycker att det behövs ett lokalt alternativ som är enkelt att ansluta till och som genuint vill hjälpa nordiska e-handlare lyckas med sin digitala försäljning. I vår affärsmodell jobbar vi kontinuerligt för att reducera vår egna försäljning. Vi förlitar oss på att handlarna kan serva kunderna bäst inom sina respektive segment och det betyder att vi vinner när vi delar med oss av våra insikter till handlarna och att vi inte konkurrerar med dem. Det ser vi har skapat trygghet hos de 1200 handlare som säljer och växer via oss.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!