CDON skär ned kraftigt på lagret: ”Vi storsatsar”

Vill inte konkurrera med kunderna.

CDON fortsätter sin "marknadsplatsifiering". I dag meddelar företaget att man nu reducerar sitt eget lager, för att inte konkurrera med handlare på plattformen. Rensningen drar igång på riktigt under 20 dagar i september och målsättningen lyder: "att ha ett så tomt eget lager som möjligt vid årsskiftet".

Vi jobbar fortlöpande för att minska vår försäljning av egna produkter. Vi storsatsar på att hjälpa nordiska handlare att lyckas med sin digitala försäljning på vår marknadsplats utan att de ska konkurrera med vårt sortiment. Vi respekterar att handlarna har betydande kompetens och kan försäljning till sin kundmålgrupp inom sina respektive kategorier bäst. Det ser vi har skapat trygghet hos de 1300 handlare som säljer och växer via oss, och det är på den vägen vi vill fortsätta, säger David Olhed, CCO hos CDON, i ett pressmeddelande.

Annons

Men helt tomt ska det inte bli. Man kommer fortsatt att sälja egna varor i utvalda kategorier och även fylla de luckor som kan finnas i utbudet på marknadsplatsen.

Vi strävar efter att driva ett konkurrenskraftigt erbjudande utan vår handpåläggning. Vi står på handlarnas sida och delar även med oss av data och insikter till dem. Denna affärsmodell, dvs att stödja handlare fullt ut, har varit mycket gynnsam och vi har tillsammans skapat en marknadsplats som växer. Vi är fortsatt nöjda med att många av våra tidigare samarbeten med leverantörer, där vi köpt in, nu fortsätter fast på marknadsplatsen. Bara i Q2 växte vi med 102 procent jämfört med samma period förra året, säger David Olhed.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!