Search
Search
Close this search box.
ANNONS

CDON.com lämnar fri frakt bakom sig

CDON.com lämnar fri frakt bakom sig
Picture of Julius Gunnilstam

Julius Gunnilstam

Dela artikeln:

ANNONS

Efter att vi publicerat nyheten om CDON:s Smarta Deals fick vi reda på att de slopat sin fria frakt vid köp över 600kr. Nu verkar de jobba mer dynamiskt med fraktavgiften. En avgift som oftast ser ut att stanna vid 49kr, om du inte slänger i tyngre och större produkter i kundkorgen.

Det är en intressant utveckling med tanke på alla diskussioner kring fri frakt och hur man inte bör ge bort något gratis utan motprestation ifrån kund. Vi kontaktade Fredrik Bengtsson, på CDON Group, för att se vad han hade att säga om CDON.com och deras slopande av automatisk fri frakt vid en viss nivå:

"Den generella fri-frakt nivå Cdon.com tidigare tillämpade i Sverige (600 kr) är mycket riktigt förändrad sedan en tid tillbaka och är nu densamma här som den redan tidigare var i Danmark, Norge och Finland.

I takt med att Cdon.coms produktutbud förändras finns ett behov av flexibilitet att spegla marknadsvillkoren inom respektive område. Små brevförsändelser, som till exempel en film har ju klart lägre fraktkostnad än vad en stor TV-apparat har. Vi har dock valt en enklare modell än den som exempelvis Amazon tillämpar, hos oss betalar kunden bara en frakt per order oavsett vad ordern innehåller."

Det som händer nu, när man handlar för över 600kr, är att de skickar en rabattkod på 50kr till kunden. Vilket bör täcka frakten i de flesta fall. Det är sällan man når upp i deras högsta fraktklass (D) på 99kr. Vi försökte men det gick hål på den virtuella kundkorgen. Det är nämligen så att du betalar frakt för produkten som ligger i den högsta fraktklassen och gissningsvis är fraktklass D reserverad för framtida bruk. Kanske när de börjar sälja vitvaror ifrån Tretti eller någon annan produktgrupp ifrån CDON Groups många nätbutiker.

Denna förändring ifrån en stor aktör som CDON borde göra flera e-handlare glada. Det är nämligen många som bävat inför den växande fria frakten och hur denna ofta äter in i marginalen. Fri frakt kommer med största sannolikhet att fortsätta vara ett starkt konkurrensmedel framöver, dock vore det bra om det alltid krävdes en motprestation ifrån kund. Eller som med CDON:s rabattkod, försöka locka tillbaka kunder. De är även tydliga med att rabattkoden inte kan användas för att täcka fraktavgiften.

Andra lösningar på "fraktproblemet"

Vi får inte heller glömma nya innovativa fraktalternativ som att sälja "ett paket" med fri frakt, i ett helt år. Något som inspirerats av Amazons Prime-tjänst. Den första gången vi såg detta i Sverige var hos ShirtStore för 99kr. Nu verkar andra haka på trenden och DiscShop införde ett liknande paket i förra veckan. Detta kostar 399kr för ett helt år, men då medföljer 10 hyrfilmer via nätet. Vi finner dock flera negativa kommentarer gällande detta erbjudande ifrån deras storkunder, som givetvis alltid vill ha fri frakt.

Varför är fri frakt ett så känsligt ämne och finns det någon optimal lösning kring fraktkostnaden?

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!