CDON:s nya marknadschef på plats: ”Kommer att fokusera på tydlighet”

Gör storsatsning på kundupplevelsen.

I början av hösten stod det klart. PR-proffset och influencer marketing-profilen Apollonia San Contreras skulle få jobbet som ny marknadschef på CDON. Den 2 december tog hon klivet in på sin nya arbetsplats och har nu hunnit bekanta sig med de möjligheter och utmaningar som företaget står inför.

Med Amazon som en numera etablerad spelare på den svenska marknaden är CDON och marknadsplatskonceptet kanske mer aktuellt än någonsin. Vi tog kontakt med Apollonia San Contreras för att höra vad som blir den före detta Qliro-ägda aktörens nästa steg.

Annons

Det som framför allt gör oss konkurrenskraftiga gentemot till exempel Amazon är vår starka och lokala position i Norden. Det skapar trygghet både hos kunder och våra handlare, säger hon, och fortsätter:

Vi upplever också att konsumenter idag tycker det är viktigt att gynna lokal verksamhet som känns ”nära”, vilket såklart är en stor fördel för oss.

När Amazon för drygt ett år sedan lanserade sin svenska sajt var det inte sällan CDON som pekades ut som den främsta konkurrenten. Företaget har varit en del av svensk e-handel i flera decennier och har vuxit till en av landets mest kända marknadsplatser.

Hur gör ni för att hålla er aktuella? 

Vi gör flera olika satsningar för att hålla oss aktuella och vara ’top of mind’ hos konsumenterna. Ett exempel på en sådan satsning är vår nya lansering av prenumerationstjänsten CDON+ som vi smyglanserat, som innebär att alla medlemmar får fri frakt på sina beställningar, utvalda erbjudanden och mycket mer för endast 89 kronor per år.

Vi strävar konstant efter att förbättra kundens digitala upplevelse. Vi har också en samlad kundbas och trafik som uppgår till miljontals människor, vilket såklart lämnar stor potential inför framtiden.

Och än så länge verkar det finnas plats för både Amazon och CDON i svensk e-handel. CDON:s rapport för det tredje kvartalet släpptes i slutet av oktober och visade då på en omsättningsökning på 4 procent jämfört med samma månader året innan. Samtidigt tog dock resultatet en smäll och gick från svarta till röda siffror.

Nu är planen att växa och att ta en större del av marknaden. Apollonia San Contreras uppgift blir bland annat att förbättra både kundkontakten och kommunikationen kring varumärket.

Annons

Vi kommer att fokusera ytterligare på tydlighet i all kommunikation gentemot konsumenten för att underlätta förståelsen kring CDON och vårt erbjudande. Vi vill förmedla att CDON är en marknadsplats, vilket fortfarande är ett relativt nytt koncept i Sverige, där vi samlar de bästa erbjudandena från olika handlare under samma tak.

Det var under hösten 2020 som det stod klart att Qliro Group upplöstes och Qliro, Nelly.com och CDON blev självständiga bolag. Den 6 november 2020 noterades CDON som Nasdaq First North.

Fram till ganska nyligen var CDON en del av Qliro Group men nu står företaget på egna ben. Vilka möjligheter medför det? ​

Vi upplever att särnoteringen från Qliro Group synliggjorde mervärdet i CDON och vår position som den ledande lokala marknadsplatsen i Norden, avslutar Apollonia San Contreras.

Annons