I början av 2016 kunde vi på Ehandel.se avslöja att personer som bor i Sverige men saknar svenskt personnummer inte kunde handla på CDON:s svenska sajt.
"Bara hos CDON det blir stopp"
Vi hade då uppmärksammats på situationen av en person med norskt personnummer, som alltså stängdes ute från att lägga beställningar hos den nordiska marknadsplatsen. Det var inte heller aktuellt för personen i fråga att lägga en beställning på CDON:s norska sajt - för det krävs det nämligen att man har en norsk utdelningsadress.
LÄS ÄVEN: CDON stänger ute kunder - slopar nu personnummerkrav
- Jag kan handla på andra sajter som Komplett.se och Ginza.se. Det är bara hos CDON det blir stopp, förklarade den blockerade kunden i vår förra artikel.
CDON menade då att det hela var en "systemteknisk fråga", som företaget dock sade sig vara i full färd med att se över. Ambitionen var att hitta en lösning som skulle öppna upp sajten även för de drabbade kunderna.
- CDON ser över detta för närvarande och kunden kommer kunna handla hos CDON så snart rutinerna har ändrats, sade Qliro Groups kommunikationschef Erik Löfgren.
"Vill inte låsa oss vid en tidsplan"
Men två och ett halvt år senare visar det sig att inte mycket har hänt. CDON kräver fortfarande personnummer från kunder som vill handla.
- Vi har prioriterat andra projekt. Vi utvärderar fortfarande lösningar, men har hittills inte hittat en fullgod lösning som är enkel för våra kunder, skriver Kristoffer Valiharju, COO på CDON.com, i ett mejl till Ehandel.se.
Vad planerar ni att göra framöver?
- Vi har sett en stark utveckling på tekniska lösningar och vi kommer fortsätta vårt utvärderingsarbete för att kunna förenkla för våra kunder. Vi vill inte låsa oss vid en tidsplan utan är fokuserade på att det skall vara rätt lösning för våra kunder.