Chanel vänder i frågan och ska lansera E-handel

Lyxvarumärken har varit bland de mest långsamma aktörerna att leta sig ut på nätet. Céline, Dior och Chanel har ofta sagt att de tänkt fortsätta att hålla sig offline, men nu säger Bruno Pavlovsky, Chanels vd, att det snart kommer att bli ändring på den fronten.

Allt fler lyxlirare hoppar på e-handelståget men Chanel har länge sagt att man inte har några planer på att sälja sina kreationer på nätet. Lyxvarumärket är en av de sista inom kategorin som inte satsat på e-handeln, förutom när det gäller kosmetikprodukter.

– Våra kläder är ganska sofistikerade och en av våra styrkor är förändringar. För att kunna bära kläder från Chanel måste du prova dem. Du måste vara i provhytten, du måste ha en skräddare som ändrar kläderna så att de passar exakt till din kropp. Jag tycker det är en del av Chanel, kommenterade Bruno Pavlovsky det hela redan 2012.

Annons

Nu har han dock svängt i frågan och Pavlovsky säger nu att deras kunder kan vänta sig en e-handelslansering i slutet av 2016.

Mer lyx på nätet

Utöver det är informationen knapp. Vilken typ av kategorier som kommer att säljas på nätet avslöjar man inte, men branschfolk tror att det kommer att finnas ett noga utvalt sortiment av både kläder och accessoarer.

Man tror dock att det hela kommer att ske under väldigt speciella och kontrollerade former. Idag ska 94 procent av all försäljning av lyxprodukter ske i butik men analytiker tror att det kan komma att ändras snabbt.

Den kommande sammanslagningen av e-handlarna inom lyxsegmentet Yoox och Net-a-Porter, kommer säkerligen att driva på den utvecklingen. En uttalad målsättning från deras sida är att skapa världens största lyxmodebutik.

 

Källor: FashionistaQuartz

Annons