Kodsnuttar med termer som "buy_now", "shopify_checkout_url", "price" och "shipping" har upptäckts i ChatGPT:s system. Enligt Jorge Castro är detta mer än bara tekniska detaljer; de visar vägen mot en ny shoppingupplevelse.
Tillsammans visar de här elementen att vi går mot en köpupplevelse där AI-agenten både föreslår produkter och slutför köpet – utan att användaren behöver lämna konversationen, förklarar Castro.
Jorge Castro betonar att detta bara är startskottet.
Det här är bara början på agentbaserad e-handel, säger han.
Ny typ av kundresa
Denna utveckling kan innebära en fundamental förändring av hur vi ser på kundresan online. Detta sker samtidigt som konkurrenter som Perplexity och Microsoft redan har lanserat liknande shoppingfunktioner.
LÄS ÄVEN: AI-utmanaren gör nätbutiken helt överflödig
Trenden går mot att shopping sker "på kanten", utanför de traditionella webbplatserna, och AI-agenter blir nästa steg i den utvecklingen.
Så förbereder du dig
För att navigera i denna nya AI-drivna verklighet delar Jorge Castro med sig av några tips e-handlare. Först och främst måste grunden vara rätt – produktdatan.
Agentbaserad e-handel bygger på bra underlag, säger Castro och fortsätter:
Om du inte tillhandahåller korrekt, rik och tillgänglig produktdata via feeds, API:er eller crawlade sidor, kommer AI:n inte att hitta dig.
Vidare räcker det inte längre att bara optimera för mänskliga ögon. Företag måste börja tänka som en AI.
Produkter måste beskrivas på ett sätt som hjälper AI:n att förstå skillnader och fördelar. Tänk på vad en AI skulle behöva för att kunna rekommendera just din produkt till rätt person.
Transparens viktigt
Slutligen lyfter Castro fram förtroendet som en kritisk faktor, kanske till och med den största utmaningen.
Användarna måste känna sig trygga med att AI:n gör bra val åt dem, säger han.
Därför blir transparens A och O.
Transparent produktinformation, öppna recensioner och tydliga köpvillkor kommer bli ännu viktigare framöver, betonar Castro.
Tekniken är redo, men...
Tekniken verkar vara redo för AI-shopping, men är kunderna det?
Är vi redo för att låta en AI handla åt oss? Tekniskt sett, absolut. Psykologiskt, kanske inte riktigt ännu, reflekterar Castro.
Oavsett hur snabbt den breda acceptansen kommer, är hans slutsats klar:
Men utvecklingen är igång, och de som förbereder sig idag kommer vara vinnare i morgon.