Checklista: Det här bör ert CMS för e-handel klara av – redan idag

Har ni rätt CMS för er verksamhet? Här är checklistan för vad ett innehållshanteringssystem bör klara – och varför rätt sorts CMS är viktigare än ni kanske tror.

Ett flexibelt och användarvänligt system för innehållshantering (Content Management System eller CMS) gör det möjligt att på ett enkelt sätt ta fram och optimera innehållet på e-handelsplattformen. Det bidrar till att skapa en engagerande upplevelse som konverterar besökare, uppmuntrar dem att handla mer och dessutom bli återkommande kunder.
Å andra sidan kan ett dåligt CMS leda till en svåranvänd och begränsad plattform, något som skapar frustration både hos kunden och e-handlaren själv.

Bidrar till så mycket mer än bara innehåll

Många e-handlare missar idag rollen som ett bra CMS har när det gäller att skapa en tillfredsställande upplevelse:

Med ett smidigt CMS kan ni enkelt skapa och hantera innehållet i er e-handel. Från produktsidor och produktegenskaper till kundvagn och kassa, utan att ni behöver ha några kunskaper i programmering. Ni kan snabbt ändra utseende och känsla i webbshoppen. På så sätt bidrar ett CMS till så mycket mer än bara innehåll. Systemet låter er bygga en stark relation med era kunder genom att ge dem en så bra upplevelse som möjligt.

Skillnaderna kan vara stora mellan olika CMS

Så vad ska ett bra CMS kunna göra? Det är viktigt att veta innan ni börjar leta efter ett nytt system. Rätt CMS kan öka er tillväxt och stärka varumärket. Men skillnaderna kan vara stora mellan olika CMS, och för att boosta er försäljning är det viktigt att ha ett system som är speciellt utvecklat för att driva en modern e-handel.

Checklistan – här är punkterna som ett modernt CMS för e-handel ska leva upp till:

  • Flexibilitet i valet av innehåll
    Som e-handlare behöver ni ha kreativ frihet och kunna ändra vad som helst på sajten, till och med kassan vid behov. Ett bra CMS ska ge er möjligheten att göra sådana förändringar själv, utan att behöva blanda in leverantören eller ha kunskaper i att skriva kod. Att ni inte blir låsta i mallar utan kan göra ändringar fritt är också en viktig del i flexibiliteten hos ett bra CMS.
  • Gör det möjligt att tidsstyra kampanjer och publiceringar
    Att kunna planera och tidsstyra kampanjer i förväg, med en tydlig schemaläggning, ger er en bättre överblick och kontroll över kommande publiceringar.
  • Har en hög funktionalitet kring produkthantering och merförsäljning
    Genom ert CMS bör ni kunna sälja paket och tillbehörsprodukter samt enkelt kunna ge kunderna möjligheten att köpa mer vid varje tillfälle.
  • Gör det enkelt att agera på insikter
    Som framgångsrik e-handlare behöver man hela tiden mäta, analysera och följa upp lärdomarna för att hålla kunderna nöjda. Ett bra CMS gör det enkelt för er att agera på insikterna ni får. Till exempel bör ni snabbt och enkelt kunna flytta köpknappen om ni upptäcker att den ligger felplacerad, utan att för den delen behöva blanda in systemets leverantör.
  • Ger hög prestanda på sajten
    Alla kunder vill ha en smidig och sömlös köpupplevelse. Ett bra CMS bör därför kunna särskilja innehåll som visas på olika enheter och optimera laddningen av innehåll beroende på om kunden shoppar från desktop eller via mobila enheter.
  • Underlättar samarbete
    Ert CMS bör bidra till er kollaborativa process inom bolaget. Kollegor ska enkelt kunna visa varandra nya kampanjer eller andra ändringar och bearbeta dem tillsammans innan de går live.
  • Skiljer på inloggat och icke-inloggat läge
    En viktig del i att erbjuda kunderna en bra köpupplevelse är att erbjuda någonting mer till de som faktiskt är inloggade: Tidigare ordrar, favoritprodukter, personliga erbjudanden eller annat skräddarsytt material.
  • Innehåller hög funktionalitet för internationell expansion
    För ett bolag som är på väg att expandera utomlands är det viktigt att kunna jobba enkelt och effektivt mot flera olika länder. Med rätt sorts CMS får ni förutsättningar att växa utanför Sveriges gränser utan större problem.

Få större frihet att skapa nya upplevelser

Viskan E-handelsplattform har ett CMS som låter er skapa en engagerande sajt som är anpassad för just era kunders behov. Dessutom bidrar systemet till att erbjuda er en stor kreativ frihet att skapa nya användarupplevelser.

Läs mer om vilka krav du behöver ställa på ett effektivt CMS för e-handel.

Viskan är en SaaS e-handelsplattform för varumärken, retail och abonnemang. Vår composable e-handelsplattform låter dig expandera friktionsfritt oavsett bransch, marknad eller språk. Hög prestanda, hög grad av automation, Viskan e-com CMS, tillsammans med Viskans omfattande kunskap, ger dig kraften att nå dina mål. Med Viskan blir det enkelt att driva e-handel. Viskan är en del av Visma.

Upptäck Viskan: www.viskan.se