Chockhöjda avgifter för e-handlare efter bugg i Google Shopping

Klickpriserna ökade med flera hundra procent.

I helgen så drabbades e-handelstjänsten Google Shopping av en otrevlig bugg som resulterade i att CPC-priserna (kostnad per klick) ökade med, i vissa fall, flera hundra procent. Buggen påverkade buden för Google Shopping Ads och sajten Search Engine Land talar om enorma ökningar i klickpriserna.

Google har erkänt buggen som inträffade mellan den 12 november och den 13 november och som drabbade annonser skapade via Google Shopping. Enligt Google Ads-experten Karl Lindberg så ska problemet nu vara helt löst.

Annons

Vi på AdRelevance har haft en dialog med våra kontaktpersoner på Google under förmiddagen, feedbacken är att problemet är helt åtgärdat och Google förväntar sig inte att man behöver ta någon action på det, säger Karl Lindberg till Ehandel.

Google har samtidigt utlovat en återbetalning till de som påverkats av den högre kostnad som tagits ut under de timmarna som buggen var aktiv. Senaste den 3 december ska kunderna få pengarna tillbaka.

Karl Lindberg rekommenderar dock att faktiskt också kontrollera så att allt stämmer.

Min rekommendation är att ni går in i ert Google Ads-konto och kontrollerar vilken spend ni hade för Google Shopping i lördags mellan 03:00-12:00 svenskt tid och ser om det är en onaturligt hög nivå jämfört med föregående lördagar eller annan jämförbar tidsperiod. Kolla även om ni har haft högre klickkostnader än normalt. Skärmdumpa och spara den informationen och kontrollera att den stämmer överens med den återbetalning som ni får från Google, säger Karl Lindberg och tillägger:

Om summan av Googles återbetalning inte stämmer överens med era beräkningar så kontakta supporten och visa era skärmdumpar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!