Circle K talar ut om e-handeln – ska ha ”bästa priset på marknaden”

Tar upp kampen online med säsongsvaror.

Förra veckan släppte Circle K en överraskande nyhet när man meddelade att man nu inte bara är en partner till e-handlare, utan även startar en egen webbutik. Och det blir en liten annorlunda satsning som väntar. Produkterna i e-handeln kommer nämligen inte att matcha utbudet i butikerna på företagets bensinstationer.

Vi vill kunna erbjuda kvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser som vi säljer exklusivt på webben, produkter som vi alltså inte säljer på våra stationer. Det rör sig om allt ifrån inredningsprodukter, till grillar och trädgårdsredskap, säger Olof Tidbeck, Senior Specialist Loyalty & Card på Circle K, till Ehandel.

Annons

Dessutom valde man att helt låsa e-handeln bakom ett medlemskap. Det vill säga att endast befintliga medlemmar, eller de som registrerar sig för ett medlemskap, kommer att kunna handla online.

Visst skulle det få mer spridning om den var öppen är alla, men syftet är att addera ett ytterligare mervärde till våra mest lojala kunder. För de som är nyfikna, men inte medlemmar ännu, går det snabbt och enkelt att bli medlem. Därefter är det fritt fram att ta del av såväl webbshoppen som alla andra erbjudanden vi har löpande för medlemmarna. Givetvis är det kostnadsfritt, säger Olof Tidbeck.

Beställningarna skickas till postombud initialt, kan det bli aktuellt med fler leveransalternativ längre fram?

Vi ser över möjliga leveransalternativ tillsammans med vår partner Awardit, där både hemleverans och click & collect är möjliga alternativ på sikt.

Ett av dragplåstren till kedjans e-handel ska vara förmånliga priser. Faktum är att man siktar på att, under en specifik period, ha det bästa priset på flera av produkterna. Och med hundratals varor i sortimentet redan märks det att de menar allvar med sin e-handelssatsning.

I dagsläget har vi drygt 600 artiklar. Alla våra produkter håller konkurrenskraftiga priser. Varje månad har vi extra bra priser på säsongsanpassade produkter, något vi kallar ”Säsongens klipp”. Dessa produkter skiftar alltså för att matcha den säsong vi befinner oss i. På dessa produkter är vår ambition att ha det bästa priset på marknaden under den givna perioden.

Ni har även en rad samarbeten med större handlare, kan det bli aktuellt att samarbeta där genom att till exempel samfrakta varor?

Nej, det är inget vi planerar i dagsläget, avslutar Olof Tidbeck.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!