Cirkulär Kickstartersuccé: “Först med något som funkar i praktiken”

"Siktar på 200 procent".

Det svenska startup-företaget A Good Campany tillverkar och säljer bland annat mobilskal av lin, via sin globala nätbutik AGood.com. Företaget vill bidra till en bättre värld och ledorden är att gå från tanklös konsumtion till medvetna val.

Företagets grundare Anders Ankarlid berättar för Ehandel hur de i år siktar på att omsätta runt 20 miljoner kronor, från fjolårets cirka 5 miljoner. Nyligen lanserade företaget även en Kickstarter-kampanj för en helt cirkulär klädkollektion.

Annons

På bara 24 timmar har vi fått över hundra backers. Det märks väl att konsumenter är svältfödda på den här typen av transparens och ansvarstagande genom hela kedjan. Man är trött på fast fashion och att hela industrin alltid sätter pengar före klimatet, sade Anders Ankarlid dagen efter lanseringen.

Kickstartern har sedan dess susat förbi de 395 000 kronor man hade hoppats på och nu siktar man på att dubbla beloppet innan kampanjen når sitt slut.

Vi är fully funded, men siktar nu på 200 procent, säger Anders Ankarlid.

Vad är speciellt med denna cirkulära klädkollektion?

Det som utmärker det här projektet är att vi under ett år har tagit fram ett loop-system där kunderna kan skicka tillbaka sina plagg när de har använts klart. Många har ambitioner om det, H&M har ju till exempel investerat tungt i Renewcell, men mig veterligen är vi först med något som funkar i praktiken, säger Anders Ankarlid.

Loop-systemet ska fungera som så att kunden gör en retur, av sina tröja, underkläder eller strumpor, hos företagets runt tio hubbar. Plaggen skickas sedan tillbaka i bulk för återvinning. Och det ska inte vara tal om någon bränning.

Vi gör nya kläder av dem samtidigt som kunderna får rabatt. Alla blir glada och både miljö- och penga-incitament finns för att kunderna ska vilja vara del av vårt loop-system, förklarar Anders Ankarlid.

Den andra kollektionen kommer även att ha en högre andel återvunnet material än den första, på grund av loop-systemet. Kläderna ska samtidigt prydas med en QR-kod som ger kunderna information om vad kläderna är gjorda av och var de kommer ifrån.

Annons

Vad är nästa steg för A Good Company?

Vi fortsätter att produktutveckla fler hållbara vardagsprodukter. Plus att den 13 september så kommer vår största satsning hittills att aviseras, avslutar Anders Ankarlid.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!