City Gross styr om e-handeln – ”Äter upp lönsamheten”

Gör tvärtemot konkurrenterna.

Tidigare i somras stoltserade City Gross med nya försäljningsrekord på nätet. Kort efter kom dock beskedet att 33 tjänster varslats från  dagligvarukedjans e-handel. Av dessa har nu 23 sagts upp från lagret i Tumba och tio stycken har fått samma dystra besked i Staffanstorp.  

Samtidigt flyttas lösplocket från centrallager till butik - något som går stick i stäv med konkurrenterna, som flyttat i rakt motsatt riktning. Målsättningen med omstruktureringarna är att sänka produktionskostnaderna.

Annons

Det är korrekt att vi har effektivitet och kostnadsbilden i fokus för att kunna nå en e-handelsaffär som blir lönsam, säger Mikael Andersson, e-handelschef på City Gross & Bergendahls, till Ehandel.

Uppsägningarna kommer strax efter att ni berättat om försäljningsrekord online. Hur går City Gross e-handel, egentligen? 

Försäljningsrekord för lösplocket fortsätter månad för månad mot föregående år. Vi ser också att matkassetappet nu stabiliserats, berättar Mikael Andersson 

Marknadens utmaningar är att få ner kostnader för linjetrafik ut till butik och Last Mile, som annars äter upp lönsamheten. Vi kommer nu att anpassa vårt erbjudande efter den lokala marknaden på de orter med omnejd där vi verkar. Vi kommer dock ha kvar ett större leveranserbjudande i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö/Helsingborg. 

Det finns även andra uppsidor med att plocka i butiksledet, som till exempel miljö, kortare ledtider, kundnärheten. 

Kan du ge något konkret exempel på hur ni kommer att anpassa ert erbjudande efter den lokala marknaden? 

Hela leveranserbjudandet är under fortsatt utveckling, från att idag ”endast” erbjuda hämta här i butik till hemkörning. Detta vill vi bredda och det är flera olika lösningar vi kikar på. 

Det är en tuff konkurrens om maten online, med flera spelare på marknaden. Hur har ni hanterat omställningen från butik till näthandel, tycker du? 

Annons

Det är många spelare på marknaden, där vårt fokus är att bedriva en tillväxt på e-handeln med att nå lönsamhet i affären. Ska man endast ”bygga volym” och ta marknad med riskkapital så har man en annan modell än den vi har, där vårt fokus är en omni-kund som också handlar hos oss i butiken och troligen uppskattar vårt färskvaruerbjudande, som blir med påtagligt i en fysisk butik än online.

Omställning är det inte utan snarare en utveckling till att erbjuda det kunden vill ha genom den kanal som kunden vill handla i eller hämta sina varor ifrån. Jag tror bara det är början av hur ett omni-erbjudande kommer se i ut i framtiden. 

Annons