Citygross kör med autonoma lastbilar: ”Utvecklingen går för långsamt”

"Krävs ett nytt mindset för att påskynda omställningen".

Citygross, eller Bergendahls Food som bolaget bakom livsmedelskedjan heter, har börjat köra sina livsmedelstransporter med autonoma eldrivna lastbilar. Mer exakt kör företaget mellan huvudlagret och Autoport logistikcenter i Hässleholm, en distans på cirka 1 km. Syftet är att undersöka och utveckla "en affärsmässig och hållbar lösning för framtidens logistik".

Det här är den första delen av studien och i nästa steg kommer transporterna att utökas, först lokalt och sedan regionalt. Bakom projektet står E.ON, Bergendahls Food, Autoport och AFRY i samarbete med Scania.

Annons

Vi på Bergendahls Food vill vara med och driva utvecklingen mot smarta, hållbara transporter. Vår ambition är självklart att minska vårt klimatavtryck men vi ser också goda möjligheter till högre resursutnyttjande av våra fordon, säger Andor Döme, transportchef på Bergendahls Food, i ett pressmeddelande.

Det man ska kika närmare på är bland annat laddinfrastruktur med solceller och vilken mjukvaruutveckling som behövs för befintliga logistik-, fordons- och navigeringssystem.

Till exempel hur eldrivna autonoma fordon kan utnyttja tiden för av- och omlastning till att ladda batterierna och samtidigt vara uppkopplade mot internetbaserade logistiksystem, förklarar företaget.

Därefter kommer man att ta fram ett ekonomiskt och juridiskt ramverk som kan användas av andra aktörer "för att bidra till en sammanhållen värdekedja i transportsystemet".

Vad som gör projektet unikt är att vi tittar på hur lastbilarna, och i förlängningen även aktörerna i området där transporterna sker, kan använda lokalt producerad energi från till exempel solceller, samt delning, balansering och lagring av energi för att skapa energieffektivitet genom hela värdekedjan. Detta för att möjliggöra en smart, hållbar helhetslösning, som framöver ska kunna etableras på fler ställen, säger Marc Hoffmann, vd på E.ON Sverige.

Företagen räknar med att ha elektrifierade autonoma lastbilstransporter i drift inom ett till två år.

Vi ser att utvecklingen mot smarta hållbara transporter går för långsamt. Genom att göra ett skarpt projekt vill vi visa att tekniken redan finns men att det krävs ett nytt mindset för att påskynda omställningen. Affärs- och miljömässiga vinster sker på alla nivåer såsom energi, effektivitet och logistik med mera, säger Magnus Sjöström, digitaliseringsexpert på AFRY.

Annons
Annons