Användare ska fĂ¥ möjlighet att tjäna pengar.
Appen Clubhouse, som slog igenom under pandemin, har hittills varit helt gratis och reklamfri men nu har en ny betalfunktion aktiverats. Funktionen gĂ¥r ut pĂ¥ att användarna kan, men mĂ¥ste alltsĂ¥ inte, skicka en summa pengar pĂ¥ ett sätt likt Swish, till en annan användare som de vill stötta. Det rapporterar Breakit.
Funktionen kommer dock att släppas i testläge till en början, sĂ¥ att endast vissa användare kommer att kunna ta emot "dricks".
Clubhouse är bara cirka ett Ă¥r gammalt och är den enda populära sociala medieplattformen som än sĂ¥ länge inte tjänar pengar. Dricks-funktionen är appens första koppling till nĂ¥gon slags betalning. Hur företaget ska tjäna pengar pĂ¥ appen i längden är dock fortfarande oklart, och nĂ¥got som diskuteras pĂ¥ mĂ¥nga hĂ¥ll.
Rent tekniskt sĂ¥ gĂ¥r Clubhouse ut pĂ¥ att användare skapar rum som de antingen kan bjuda in andra användare till eller lĂ¥ta vilka som helst att kliva in i. Användarna ser inte varandra, men kan välja att antigen lyssna pĂ¥ eller prata med rummets deltagare. Det som sägs i rummen sparas inte nĂ¥gonstans. Enkelt förklarat är det som ett gruppsamtal i telefon.
Den nya betalfunktionen kallas Clubhouse Payments och hanteras av Stripe. Betalbolaget kommer att ta en transaktionsavgift för varje överföring, men innebär inte nĂ¥gra intäkter för Clubhouse. Däremot planeras en rad andra funktioner, som ska introduceras allt eftersom, som ska ge de användare som skapar innehĂ¥ll pĂ¥ plattformen betalt.
I skrivande stund befinner sig Clubhouse även i diskussioner om en finansieringsrunda. Det rapporterar DiDigital. Appen uppges i samband med detta värderas till cirka 4 miljarder dollar, motsvarande 34 miljarder kronor.
Sedan tidigare har Clubhouse plockat in nära en miljard kronor. Hur mycket pengar företaget vill ta in den här gĂ¥ngen är dock oklart än sĂ¥ länge, eftersom dessa uppgifter inte är offentliga ännu.