När sommarfokuset är över riktar de flesta e-handlare blickarna mot årets största handelshögtider – Black Friday och julhandeln.
Varulager ska ses över och beställningar ska läggas i tid, marknadsplaner och budgetar ska sättas och allt därtill måste spikas samtidigt som höstens alla kampanjer också ska genomföras. Det är därför en hektisk period för många företag, men en rolig sådan då flera försäljningsrekord slås.
Vi på Influens.se tänker att det inte minst i skönhetsbranschen är en intressant tid då bland annat trycket på julkalendrar blir allt högre från år till år. Samtidigt som nya produktgrupper blir aktuella, och trenderna inom skönhet skiljer sig från de som härskade under sommarperioden.
Marknadsstrategierna ser därför lite annorlunda ut under den här tiden och budgetarna är ofta lite större. När influencer marketing även växer och tar allt mer mark läggs också mer krut på den delen av marknadsplanen, vilket vi tycker är väldigt intressant. Influens.se har därför hört av sig till några skönhetsaktörer som jobbar med influencers för att höra hur de laddar inför årets mest händelserika period.
Missa inte: I början av veckan avslöjade Lyko hemligheten till framgångsrika influencersamarbeten
Missa inte: Vi pratade med Skincity som berättade hur de jobbar med influencers
Missa inte: Igår avslöjade Parfym.se att man ska satsa ännu hårdare på influencer marketing
Idag är det skönhetsaktören Cocopanda som låter oss ta del av företagets influencer marketing-strategi. Bolaget ägs av norska Brandsdal Group som omsatte 1,3 miljarder kronor under 2020.
Cocopanda jobbar med marknadsföring via influencers året runt, och strategin där är densamma oavsett period. Något som dock förändras en del är budgeten, som är lite större under handelshögtiderna Black Friday och julhandeln.
Under den perioden lägger vi dock lite mer pengar på alla våra kanaler, säger Sara Åström, Digital Marketing Manager på Cocopanda, till Influens.se.
Hur mycket större är budgeten under den perioden?
Under november månad kan den snabbt bli dubbelt så stor.
Idag står influencer marketing för cirka 15 procent av företagets totala marknadsbudget. Men att boka influencers och sätta upp samarbeten är inget Cocopanda gör själva i dagsläget.
Vi jobbar främst med influencer-byråer som bokar samarbeten åt oss.
Har ni planer på att plocka in den här funktionen inhouse?
Nej det har vi inte, det fungerar så bra på det sätt vi jobbar nu. Fördelen är att det sparar en massa tid plus att de har bra översikt på vilka som passar oss, nackdelen är att det kostar mer än att hantera det själva.
Vi har dock en del influencers som vi har jobbat med under många år som vi kommunicerar med själva. Men så länge det fungerar bra så kommer vi att fortsätta jobba med influencerbyrån i tillägg.
När ett samarbete blir spikat ger Cocopanda i stort sätt fria händer till influencern. Den får välja produkter som den vill marknadsföra själv, för det viktigaste för skönhetsbolaget är att marknadsföringen är trovärdig.
Hur många samarbeten genomför ni månadsvis?
Vi har inte en sådan översikt idag, så det är svårt att säga exakt. Men jag skulle gissa på att den siffran ligger på ungefär 30 till 50 stycken i månaden.
Vad händer efter ett samarbete? Kan man "reklamera" ett utfall?
Vi har aldrig gjort det, vi är väldigt nöjda med de vi jobbar med så vi har inte haft behov för det. Men om ett samarbete går extra bra brukar vi ta kontakt och berätta det och tacka dem en extra gång.
För många skönhetsföretag är Instagram en central och populär kanal när det kommer till just samarbeten med influencers, men för Cocopanda är Youtube nyckeln till konvertering.
Vi har sett att Youtube fungerar bäst för oss, där får influencers mer tid till att verkligen visa upp och berätta om de olika produkterna.
Vilket tips hade ni kunnat ge influencers inför kommande samarbeten?
Vi ser att det som fungerat bäst för Cocopanda är att ge influencers så fria händer som möjligt, när det gäller att välja produkter och hur de vill visa upp dem. Men något som alltid är ett plus vid ett samarbete, är att man som influencer visar hur man använder produkterna så att följarna kan se hur resultat blir, avslutar Sara Åström.