CoolStuff talar ut om att lämna det egna: “Vi släpper inte kontrollen”

Överger den egna plattformen.

Häromdagen avslöjade e-handelsleverantören Jetshops vd ett antal nya kunder. En som stod ut och som vi även lyfte i rubriken var Coolstuff, ett företag vi vet är mycket noggranna när det kommer till sin e-handel.

LÄS ÄVEN: Jetshop “växer kraftigt” – fångar in CoolStuff som kund

Annons

Det är dock uppenbart att Coolstuff inte är vilken kund som helst utan de har ställt en rad krav. Även om det förmodligen är ett väldigt bra betyg för Jetshop att få agera e-handelsmotor, så nöjer sig e-handlaren inte med endast dem.

Coolstuff har valt frontend-ramverket Crown för att bygga själva sajten, Voyado för lojalitet, Findify för personalisering, Klarna för betalningar, Flowbox för användargenererat innehåll och Yotpo för betyg och recensioner.

”Fortfarande vi som äger produkten”

Vi vände oss till Coolstuff-grundaren Christian Omander för att få lite klarhet i deras övergripande plan. Vi började med att fråga Christian om deras befintliga sajt är helt egenutvecklad.

Vi har några externa system även på befintlig sajt, men i huvudsak har vi utvecklat och driver den själva, säger Christian Omander och fortsätter med att berätta om den nya lösningen:

Nu syr vi ihop en lösning med fler externa system, men det är fortfarande vi som äger slutprodukten. Är det någon del vi inte tycker fungerar bra så kan vi byta ut just den delen. Är det någon del där vi tror oss kunna bygga en bättre eller mer anpassad lösning än vad det finns färdiga system på marknaden, så kan vi fokusera våra utvecklingsresurser där. Så det känns inte som att vi släpper kontrollen, snarare ökar vi kontrollen.

Är det såhär lätt att plocka russinen ur kakan när det kommer till olika system?

Vi har valt ut system både baserat på vilka som är riktigt kompetenta och även baserat på hur väl de pratar med varandra.

"Kan röra oss snabbare framåt"

Vi frågade förstås också Christian Omander vad den nya sajten ska erbjuda som de inte har på plats idag.

Annons

Den nya sajten kommer att vara snabbare, lättare att utveckla i, lättare att administrera med fler möjligheter till exempelvis kampanjhantering, ha en smartare fraktväljare och så vidare. Framför allt kommer vi att kunna röra oss snabbare framåt när den väl är på plats om vi vill addera funktionalitet. Detta eftersom vi har färre system vi själva äger ansvaret för att underhålla.

När planerar ni att lansera sajten och vad är nästa steg på denna resa?

Nya sajten planeras att lanseras under sommaren. Vi har en del intressanta projekt framöver där tekniken blir en viktig faktor, exempelvis inom personaliserade produkter, säger Christian Omander.

Annons