Coop på lågprisoffensiv – ställer om två butiker

"Det finns ett stort intresse".

Lågpris har aldrig varit hetare och därför satsar Coop stenhårt på sitt koncept inom segmentet, X:-tra. Dagligvarujätten har ställt om ett 50-tal butiker, men är inte färdiga där.

Nu tar man konceptet till Motala och Norrköping, där två befintliga butiker ställs om till X:-tra.

Annons

Det är verkligen roligt att se att X:-tra har blivit så uppskattat som det har blivit på så kort tid. Konceptet är resultatet av att vi har lyssnat på våra medlemmar och kunder, analyserat de samhällsförändringar och marknadstrender vi ser och agerat därefter. Prisvärdhet är viktigt i alla våra butiker, men här ser vi en möjlighet att bredda oss och erbjuda ett butiksformat där vi jobbar med pris varje dag, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader, i ett uttalande.

Motala-butiken ligger på Östermalmsgatan 98 och är 720 kvadratmeter stor. Den bemannas av runt tio medarbetare. Butiken i Norrköping återfinns på Albrektsvägen 79-81, mäter 750 kvadratmeter samt har runt nio medarbetare.

Jag vet att många kunder vill göra en bra affär och samtidigt ha pengar över till annat och här har X:-tra en tydlig roll att spela. Tajmingen med tryck på lågpris i kombination med att Coop, som en uppskattad och betrodd livsmedelsaktör, står bakom gör att det definitivt finns utrymme att etablera X:-tra på flera platser framöver. Det finns ett stort intresse från kunderna, säger Meta Persdotter.

Transparens: Meta Persdotter är styrelseledamot för Ehandel. 

Annons