Fortsätter hålla svarta siffror.
Nästan 20 miljoner. Så mycket ökade intäkterna för Cure Media under 2022. Mer exakt steg omsättningen med cirka 18 procent till 122,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade samtidigt med 6,5 procent, till 27,7 miljoner. Det skriver Breakit.
En av anledningarna till den fina utvecklingen är bland annat bolagets satsning på mätbarheten av influencerinvesteringar. Något som Influens.se fördjupade sig i nyligen. Vi pratade nämligen med Emma Lundsten, Head of Operations & Client Success på Cure Media, som berättade om den nya metoden för mätning av influencer marketing.
Att vi har mätbara resultat åt våra kunder leder till ökade budgetar och att fler nya väljer att ta in oss. Konsumenten värderar sina köpbeslut betydligt mer omsorgsfullt nu, än man gjort det senaste decenniet. Och influencer marketing är en av få skalbara metoder för att åstadkomma detta, vilket blir gynnsamt för oss. Caia och Djerf Avenue är två exempel på där man har lyckats, säger Sam Foorozesh, vd för Cure Media, i en kommentar till bokslutet.
LÄS ÄVEN: Cure Media mäter influencer marketing på nytt sätt – ”fyllt ut bristerna”
Hur den ekonomiska utsikten ser ut för 2023, vill dock bolaget inte gå in på specifikt. Men Sam Foorozesh säger att det "hittills är det svåraste året att forecasta".
Vi räknar inte med något stort hopp upp i år, men tror att omallokering i mediebudgetar till 2024 tycks bli till vår fördel, säger Sam Foorozesh
Vårt mål är att bli etta i Europa och vi är på god väg.
Cure Media ägs till 50 procent av det norska riskkapitalfirman Equip Capital. Förvärvet ägde rum under 2021, och prislappen landade på cirka 200 miljoner kronor.