Då gör finska jätten premiär i Sverige – här öppnar de först

"Kommer bli framgångsrikt".

Finska Motonet har bestämt sig för att erövra Sverige. Och man börjar i Sundsvall. Varuhuskedjan som säljer produkter till bil, båt, hem, trädgård, friluftsliv och jakt, kommer att göra entré till hösten 2023.

Vi är väldigt nöjda att ha funnit en bra lösning i just Sundsvall, som sedan dag ett varit högt upp på vår prioriteringslista då staden matchar Motonets önskemål mycket väl. I och runt Sundsvall finns mycket aktiva människor med stort intresse för DIY och natur. Och inte minst är detta område ypperligt för oss att starta upp med vårt fokus på bil, båt & mc där vi är övertygade att vi kommer tillföra en ny dimension till konsumenten, säger Johan Ljung, vd på Motonet.

Annons

Varuhuset kommer att mäta 5 000 kvadratmeter, varav 3 500 blir kundyta. Dessutom byggs ett servicecenter för bilister, som kommer att inhysa ett stort utbud av reservdelar. Där kommer det även att finnas möjlighet att nyttja olika servicetjänster.

Under våren inleder Motonet jakten på anställda inom en rad olika roller. Varuhuset väntas generera 50 nya jobb.

Vår plan har hela tiden varit att inleda med att bygga kedjan längs med Sveriges norrlandskust, Stockholmsområdet och sedan västerut. Det första fysiska varuhuset blir då alltså mitt i landet i Sundsvall. Fastigheten i Birsta handelsområde är helt rätt för oss vad gäller placering och storlek och vi har haft en bra process med fastighetsägaren NSI Invest för att komma i mål inom önskade ramar, säger Johan Ljung.

Motonet har i dag runt 40 varuhus i Finland och Estland, samt bedriver e-handel. Även i Sverige kommer man alltså att expandera med flera varuhus över hela landet. Bolaget skriver att förhandlingar pågår på många orter och det exakta antalet varuhus har ännu inte fastslagits.

Vi tror starkt på att Motonets unika koncept kommer bli framgångsrikt i Sverige. Företagets tjänstebaserade affärsmodell passar bra för Sverige, eftersom Sverige är ännu mer av ett tjänstesamhälle än Finland. Vi har många gör-det-självare bland våra kunder, men med våra tjänster behöver du inte göra allting själv om du inte vill. Varuhuset betjänar så klart även företagskunder inom våra produktområden, avslutar Johan Ljung.

Annons