Då handlade svenskarna mest under Singles Day

Väntade tålmodigt på de hetaste klippen.

Årets Singles Day summeras och analyseras just nu på alla håll och kanter och det verkar inte ha blivit någon megasuccé här på hemmaplan, då den i år inföll på en måndag. Men en tydlig trend kunde i alla fall skönjas.

Betalbolaget Adyens analys visar nämligen att många kunder höll inne på köpen fram till midnatt. Men väl där fyrdubblades handelsvolymerna i Sverige och från klockan 20:00 och framåt noterades en snittökning i ordervärden med tio procent.

Annons
Annons

Singles Day slår nya rekord varje år, och nu ser vi att det börjar etablera sig på allvar även i Sverige. Jämfört med i fjol så ser vi att ökningen skett konsekvent hos fler handlare än i fjol, och att försäljningen ökat markant jämfört med ett genomsnitt, säger Tobias Lindh, Norden och Baltikumchef på Adyen, i ett pressmeddelande.

Än mer märktes midnattsrusningen av i Norge. Där kunde man se en 50 gånger högre handelsvolym vid midnattslaget och dubbla snittvärdet på varukorgar.

Tydligt är också att det är i e-handeln som Singles Day har allra störst påverkan. Försäljningen i butik lämnades relativt opåverkad, enligt Adyen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!