Sponsrat Innehåll

“Dagens e-handlare måste våga gå sin egen väg”

“Ökad lönsamhet i e-handeln är lika med att fokusera på kunden, inte tekniken. Men skillnader i kundupplevelser blir allt ovanligare när konkurrenter kopierar varandra rakt av, trots att varumärken istället borde sträva efter att vara bättre. Varför väljer då e-handlare att fortsätta följa branschkollegor, istället för att våga gå sin egen väg?”. Det undrar Kristian Arvidsson, CEO, och Carl Abrahamsson, CMO, på Carismar.

E-handelsbranschen är, som vi alla vet, i konstant förändring. Tidigare trendade SaaS och Headless, men nu är det istället MACH och composable-arkitektur som är på allas läppar. Och att jobba agilt, integrerat i olika system, med varandra är en positiv trend framåt - om det används rätt.

Eftersom det är ett så pass komplext koncept verkar många e-handlare tyvärr stöta på problem när det kommer till plattformar. Och visst - allt snack om API:er, applikationer och moduler kan ge en huvudvärk, men hur undviker vi att bara stora aktörer och vana systemvetare har tillgång till den bästa tekniken på marknaden?

Just den devisen har vi på Carismar jobbat efter då vi vidareutvecklat vår e-handelsplattform Carismar Commerce.

 

Står din organisation inför ett plattformsbyte?

Det är inte ovanligt att en van e-handlare liknar ett plattformsbyte vid en hjärttransplantation, och det är fullt förståeligt varför. Men behöver det verkligen bli så komplext - Nja, vi på Carismar tycker inte det. Nedan listar vi några saker som e-handlare kan ta med sig när det är dags att se sig om efter en ny e-handelsleverantör:

 

  • Börja litet, bygg sedan ut

Det första steget - och det mest basala - är att tänka på vad du själv vill göra. Start with the basics: vad har ditt varumärke, din e-handel, för vision - både kortsiktigt och långsiktigt? Allt det som sen följer ska understödja den visionen. Det kan låta självklart men tål ändå att nämnas: det är inte systemkartan som ska sätta din vision, utan visionen som ska sätta systemkartan.

  • Få det att passa in i organisationen

Eftersom e-handelsbranschen är så bred, är också kunskapen väldigt bred, och företagen likaså. Varje verksamhet har sina unika behov, och därmed måste lösningen passa organisationen - inte tvärtom. Kartlägg din organisations behov och utmaningar, och hitta en lösning som passar just er önskade kundupplevelse.

  • Se till att det är moderna API:er som kan prata med andra applikationer

Som vi alla vet förändras e-handelsbranschen otroligt snabbt, och då gäller det att ständigt vara redo med en skalbar arkitektur. Detta gäller både väletablerade och små aktörer. En skalbar e-handelslösning som underlättar för att växa över tid låter som en självklarhet för många, men är också en faktor som ofta kan bortses i olika skeden.

  • Äg er kundupplevelse

Tänk på er e-handel som en fysisk butik. Hur är användarupplevelsen, vilka faktiska behov fyller ni, och hur bygger ni långvariga relationer? Genom att kunna svaren på dessa frågor underlättar det också arbetet med vald MACH uppsättning - för det ger faktiskt helt olika upplevelser som kund.

 

Gör allting stegvis och ni kommer lyckas!

Om du har lyckats med alla dessa delar för din e-handel - grattis! Om inte - du är inte ensam. Vi vill inte peka fingrar, utan snarare belysa ett återkommande problem som vi märkt av de senaste åren.

Och om du funderar över er e-handel och systemarkitektur – kom och prata med oss på Emeet i Malmö den 8 september!

We might just have the drone you’re looking for.

 

Kristian Arvidsson, CEO, Carismar
Carl Abrahamsson, CMO, Carismar