Search
Close this search box.
ANNONS

Daniel Wellington-chefen: "Kopplar e-handeln till butikerna"

Lezgin Bakircioglu
Foto: Medium.
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

Returhantering med AI och bildigenkรคnning.

ANNONS

Under fรถrra รฅret lyckades klockvarumรคrket Daniel Wellington sรคlja 3,1 miljoner klockor till mer รคn 200 lรคnder, samtidigt som omsรคttningen sjรถnk fรถr fรถrsta gรฅngen i klockbolagets historia. Men trots det tog grundaren Filip Tysander ut en 885 procent hรถgre lรถn, pรฅ sammanlagt 6,2 miljoner kronor.

Lร„S ร„VEN: Daniel Wellingtons grundare tog ut รถver 6 miljoner i lรถn

Men fรถretaget har inte slappnat av och har lagt upp en ny plan fรถr att bli mer lรถnsamma.

I en intervju med Daniel Wellingtons ansvariga fรถr global IT-drift, Lezgin Bakircioglu, som Di Digital nyligen har genomfรถrt berรคttar Lezgin att klockaktรถren nu ska ta sin distribution i egna hรคnder. Under fรถrra รฅret har bolaget lagt om sin strategi och nu ska man minimera antalet distributรถrer fรถr att sjรคlv styra รถver hur produkterna visas och marknadsfรถrs.

Vi kopplar e-handeln till butikerna. Vi รคger hela kedjan och behรถver inte รถvertala nรฅgon att agera pรฅ ett sรคtt vi vill, det vi bestรคmmer nu blommar ut i alla delar av affรคren, sรคger Lezgin Bakircioglu.

En del i den nya strategin handlar om att bli en starkare omniaktรถr. Daniel Wellington har frรฅn start fokuserat pรฅ sin onlinenรคrvaro, men nu ska fรถretaget รถppna fler egna fysiska butiker. I dagslรคget har bolaget cirka 400 butiker i 25 lรคnder.

Ingen utomstรฅende aktรถr mรถter vรฅra krav. Vรฅr utmaning har alltid varit flexibiliteten, det รคr svรฅrt att lรคgga ut det pรฅ nรฅgon annan.

I grund och botten handlar det om att vi vill ta รถver hela distributionen och hela butiksledet, och att vi sรคtter upp bolag lokalt gรถr att vi fรฅr en helt annan insikt i den lokala marknaden. Det รคr svรฅrt att sitta i Stockholm och fรถrstรฅ kรถpmรถnster i Taiwan eller Kina, har man inte lokal nรคrvaro sรฅ รคr det svรฅrt att fรถrstรฅ vidden av marknaden man รคr pรฅ, sรคger Lezgin.

Ett ytterligare projekt som ska ta fรถretaget nรคrmare sitt mรฅl handlar om en effektivare returhantering. Returer รคr nรฅgot som alla e-handlare brottas med. Lรถsningen som Daniel Wellington tror pรฅ รคr AI och bildigenkรคnning.

Hittills har det elvasiffriga serienumret knappats in manuellt nรคr produkter kommit tillbaka i retur, men nu har fรถretaget ett AI-verktyg som fรถrenklar processen. De anstรคllda ska nu kunna ta en bild pรฅ klockans baksida dรคr serienumret finns och skicka in den i retursystemet.

Dela artikeln: