Under förra året lyckades klockvarumärket Daniel Wellington sälja 3,1 miljoner klockor till mer än 200 länder, samtidigt som omsättningen sjönk för första gången i klockbolagets historia. Men trots det tog grundaren Filip Tysander ut en 885 procent högre lön, på sammanlagt 6,2 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Daniel Wellingtons grundare tog ut över 6 miljoner i lön
Men företaget har inte slappnat av och har lagt upp en ny plan för att bli mer lönsamma.
I en intervju med Daniel Wellingtons ansvariga för global IT-drift, Lezgin Bakircioglu, som Di Digital nyligen har genomfört berättar Lezgin att klockaktören nu ska ta sin distribution i egna händer. Under förra året har bolaget lagt om sin strategi och nu ska man minimera antalet distributörer för att själv styra över hur produkterna visas och marknadsförs.
Vi kopplar e-handeln till butikerna. Vi äger hela kedjan och behöver inte övertala någon att agera på ett sätt vi vill, det vi bestämmer nu blommar ut i alla delar av affären, säger Lezgin Bakircioglu.
En del i den nya strategin handlar om att bli en starkare omniaktör. Daniel Wellington har från start fokuserat på sin onlinenärvaro, men nu ska företaget öppna fler egna fysiska butiker. I dagsläget har bolaget cirka 400 butiker i 25 länder.
Ingen utomstående aktör möter våra krav. Vår utmaning har alltid varit flexibiliteten, det är svårt att lägga ut det på någon annan.
I grund och botten handlar det om att vi vill ta över hela distributionen och hela butiksledet, och att vi sätter upp bolag lokalt gör att vi får en helt annan insikt i den lokala marknaden. Det är svårt att sitta i Stockholm och förstå köpmönster i Taiwan eller Kina, har man inte lokal närvaro så är det svårt att förstå vidden av marknaden man är på, säger Lezgin.
Ett ytterligare projekt som ska ta företaget närmare sitt mål handlar om en effektivare returhantering. Returer är något som alla e-handlare brottas med. Lösningen som Daniel Wellington tror på är AI och bildigenkänning.
Hittills har det elvasiffriga serienumret knappats in manuellt när produkter kommit tillbaka i retur, men nu har företaget ett AI-verktyg som förenklar processen. De anställda ska nu kunna ta en bild på klockans baksida där serienumret finns och skicka in den i retursystemet.