Tidigare idag meddelade influencerparet Joakim och Jonna Lundell tillsammans med branschprofilen Danjal Kanani att de har ett nytt projekt på gång och att det blir förvärvat av ett börsnoterat techbolag i form av Newton Nordic AB.
Det känns helt underbart. Vi har jobbat med det här under cirka två år och hållit projektet relativt hemligt. Så det känns skönt och kul att nu kunna släppa nyheten och berätta för alla vad vi har jobbat på, säger Danjal Kanani, vd på Influencer Panel, till Influens.se.
Företaget valde att slå tre flugor i en smäll - gå ut med nyheten om en ny influencer marketing-plattform, berätta om ett förvärv och bolagets notering i samband med uppköpet.
Ja, det är så kul. Vi har redan många registrerade influencers, varav både microinfluencers och flera stora och kända profiler.
Söker man på Influencer Panel AB idag, får man inga resultat i webbläsaren. Men det är påg rund av att bolaget är under namnändring och Influencer Panel AB kommer att lägga som ett dotterbolag till ett befintligt företag, Webblagret AB, förklarar Danjal.
Det har vi gjort lite med mening, för hade vi startat ett nytt bolag direkt så hade alla vetat att vi har något på gång. På det här sättet har vi kunnat jobba med vår idé under radarn med vår idé.
Influencer Panel kommer att få en helt ny sajt, men lanseringsdatumet är fortfarande en hemlighet.
Nu är vi klara med hela produktdelen, och nu kommer vi att fokusera på att bara fixa klart det sista. Men jag kan inte avslöja exakt när vi kommer att lansera. Men det är inom en snar framtid. Det kan gå snabbt, men allt beror på hur de sista pusselbitarna faller på plats.
Vi är väldigt långt fram i processen och vi har implementerat en lösning där företagen kan komma in och synkas med hur influencers ska få betalt. Vi har kopplat ihop plattformen med Cool Company som hjälper personer att fakturera utan företag. Hela den här biten är strukturerad och klar. En microinfluencer som inte har ett eget företag ännu ska inte känna att det är jobbigt med allt det här med deklarationer, fakturor, lönen och så vidare. Allt kommer att ske automatiskt och transparent, både för influencern och för företagen, så att man kan ha koll men inte behöva stressa över hur allt funkar.
Vad grundar sig idén på? Varför behövs det en ny influencer marketing-plattform?
Ja, hela grejen är ju den här att alla företag har idag problem med marknadsföring. Många förstår sig inte på värdet av microinfluencers eller influencer marketing över huvudtaget. Ännu fler vet inte hur det funkar, vad man får ut eller vad det kostar. Det finns ingen plattform för det idag eller en standard i prissättning. Som företagare är man ofta osäker vad en stor influencer kostar, vad andra i samma storlek kostar och vad det kan ge. Man måste jaga influencers, deras managers eller deras assistenter. Det kostar helt enkelt väldigt mycket huvudvärk.
Med microinfluencers är det så att många företag inte använder deras potential fullt ut, utan endast till att marknadsföra små produkter. Och i slutet av dagen är det också bara de stora branschprofilerna som tjänar nästan alla pengar, medan microinfluencers får bygga upp marknaden utan att få proportionerlig ersättning för det. Det är här vi kommer in i bilden.
Så vad är Influencer Panels affärsidé?
Vi har lösningen för alla parter, så att alla kan tjäna pengar. Det ska bli enkelt för företagen att styra sin marknadsföring via en panel, och lika så kommer influencers att kunna styra sina samarbeten och hålla koll på dem via plattformen, säger Danjal.
Jag ska ge dig ett exempel: Ett företag kommer in och säger att de vill göra reklam för en ny produkt. Då väljer de att 10 000 microinfluencers ska sprida nyheten i sina kanaler, och sedan vilka kampanjer som ska ingå och så vidare. Men sen finns det även möjlighet för influencern att sälja den konkreta produkten till sin målgrupp. För man får inte glömma att en profil med 1000 följare, kan sälja mer än vad en större profil kan göra. Det har vi sett. Då ska hennes arbete vara värt de pengarna som hon driver försäljningen för. Man ska kunna tjäna bra pengar på sitt arbete oavsett om man är en micro- eller macroinfluencer.
Danjal tillägger att det finns idag företag som jobbar med en liknande modell, som det har gått bra för. Men han menar att Influencer Panels kombination av annonsförsäljning, marknadsstyrning och försäljning av produkter är väldigt unikt.
Skillnaden är också att vi är influencers själva, som nu tar fram ett verktyg för oss och våra kollegor och företag vi jobbar med. Vi har jobbat med influencer marketing länge och vet hur det ser ut från både influencer-och företagssidan.
Så Influencer Panel kommer att ha fasta priser för olika reklamsamarbeten?
Ja, och allting kommer att vara strukturerat. Företagen kommer att veta vad de betalar för och vad de kommer att få ut. Och influencers kommer att få betalt för sitt jobb, oavsett om man är superstor eller liten.
Med på tåget finns redan flera profiler, både lokala och internationella, säger Danjal och berättar att även stora som små företag är väldigt intresserade av att jobba med det nya konceptet.
Jag kan avslöja att vi har runt 1300 microinflucners ombord, och några av de största profilerna i världen. Men mer än så kan jag inte säga i dagsläget. Vi är väldigt tacksamma för all respons, och glada att så många ser värdet och potentialen i det här.
Den som dock har fått se hur Influencer Panel ska se ut, fungera och utvecklas är givetvis Newton Nordic AB som nu ska förvärva det Influencer Panel.
Nu väntar vi bara på att allt ska vara klart rent formellt.
Vad ska ni göra efter att förvärvet gått i lås?
Då kör vi all in. Vår plan är att ta över hela marknaden och se till att alla vi har ombord har det bra. Vi bygger en armé.
Är det svårt att övertala företag att gå med?
Nej, den delen behöver vi inte alls jobba på. Jocke och Jonna Lundell är två av Sveriges största influencers, vilket gör att vi redan jobbar med flertalet företag dagligen gällande samarbeten och kampanjer. Vi har redan ett stort kontaktnät. Framåt ser vi att vi även kommer att börja jobba med managementbolag också, men framför allt kommer vi att rikta oss mot de allra största bolagen som är börsnoterade eller vill storsatsa på influencer marketing, avslutar Danjal Kanani.