Influencerparet Joakim och Jonna Lundell ska tillsammans med branschprofilen Danjal Kanani lansera en ny digital mediaplattform för influencers. Plattformen kommer att gå under namnet "Influencer Panel" och kommer att ge influencers möjlighet att sälja annonsutrymme till "betydligt större aktörer, som de tidigare själva inte kunnat nå och arbeta med". Tanken är att influencers även ska kunna driva egna e-handelsbutiker via plattformen.
Alla anslutna influencers kommer att få möjlighet att direkt sälja ett bolags produkter till sina egna nätverk, vilket skapar goda marginaler för influencers och medför en billigare produkt för konsumenterna, skriver man i ett pressmeddelande.
Influencer Panel ska på så sätt bli "en av Sveriges, och i förlängningen flera länders, största nätverk av influencers och databas med kunder och deras produkter". En affärsmodell som det noterade techbolaget Newton Nordic AB tror på starkt.
Newton Nordic AB meddelar nämligen idag att man vill förvärva Influencer Panel AB, via ett omvänt förvärv. På så sätt blir Influencer Panel AB börsnoterat på First North Nasdaq.
Newton Nordic styrelse kommer därför inom kort att kalla till en extra bolagstämma där deras aktieägare ska ta ställning till denna strukturaffär, men deras huvudägare har redan på förhand lämnat sitt godkännande att rösta igenom affären, vilket skapar goda förutsättningar att Influencer Panel kommer vara börsnoterat inom de kommande veckorna.
Investmentbolaget Capital Conquest AB är huvudägare i Newton Nordic AB och ser förvärvet av Influencer Panel som en möjlighet att vända en negativ ekonomisk trend.
Capital Conquest har som huvudägare i Newton Nordic under en längre tid analyserat och utvärderat vilka olika strategiska alternativ som finns för Newton Nordic, då den nuvarande verksamheten går med avsevärda förluster, vilket även avspeglar sig i bolagets negativa kursutveckling.
Köpeskillingen uppgår till 48,5 miljoner kronor, och ska erläggas med nyemitterade aktier i Newton Nordic.
Delägare i Influencer Panel AB är, förutom grundarna Joakim Lundell, Jonna Lundell och Danjal Kanani, Samir Badran och Denice Moberg.
Influencer-marknadsföring är en av de mäktigaste och mest kraftfulla marknadsföringskanaler som används idag. Majoriteten av de välkända företagen har någon gång använt sig av influencer-marknadsföring. Dock är den nuvarande processen krånglig, tidskrävande och osmidig. Med hjälp av Influencer Panel kommer processen att effektiviseras samt i många fall göra det möjligt för företagen att hitta sina influencers, säger Denice Moberg.
Sedan jag investerade i Influencer Panel har jag trott starkt på konceptet och på ledningsgruppen som arbetar dagligen med projektet. Jag är övertygad om att detta kommer att revolutionera sättet företagen idag marknadsför sig på, säger Samir Badran
Enligt Jonna Lundell kommer Influencer Panel att bli ett viktigt verktyg för influencers i deras arbete.
Jag har länge gjort samarbeten med olika företag. Det som framförallt tar tid med vårt yrke är delarna innan själva marknadsföringen sker. Mejlkontakten, samtalen, förhandlingarna med mera. I Influencer Panel kommer det finnas ett system där man enkelt kan organisera och hålla koll på sina samarbeten. Då får man tid över som man istället kan lägga på det vi kan bäst - att influera! Jag tror otroligt mycket på Influencer Panel, säger hon.
Den nya influencer-plattformen beskrivs som "väldigt skalbar" och tanken är att verksamheten ska expandera snabbt till nya länder. Något som i sin tur ska ge bolaget goda förutsättningar för en lönsam tillväxtresa.
Målsättningen framåt kommer att vara att samla majoriteten av våra svenska och internationella Influencers under samma tak för att personerna i nätverket tillsammans ska kunna hjälpa varandra, samt möjliggöra större kampanjer som tidigare inte varit möjligt att genomföra. Jag ser fram emot att utveckla plattformen vidare tillsammans med mitt team och se till att vi blir det självklara valet för influencers och företag, avslutar Danjal Kanani som tar på sig vd-rollen i Influencer Panel AB.