Maten pĂ¥ nätet är en ständigt aktuell och brännande frĂ¥ga. För lite drygt ett Ă¥r sedan gjorde en ny aktör, det danska start-up-företaget Simple Feast sitt intĂ¥g pĂ¥ den svenska marknaden.
Företaget grundades 2015 i Danmark av Jakob Nordenhof Jønk och Thomas Ambus Stilling. Till skillnad frĂ¥n hos övriga konkurrenter lĂ¥g fokus pĂ¥ att leverera enbart en helt vegetarisk eller vegansk mĂ¥ltidsbox.
Och när inte minst ungas köttkonsumtion ser ut att minska, sĂ¥ har deras affärsidĂ© börjat fĂ¥ fäste pĂ¥ allvar. Men exakt vad den omsätter i kronor och ören är de förtegna om i dagsläget.
Vi har valt att inte gĂ¥ ut med exakta siffror omkring omsättning och tillväxt men investeringen kommer efter ett otroligt starkt Ă¥r för oss och vĂ¥r kategori, allt eftersom folk börjar äta mindre kött och mer växtbaserat, berättar Maximillian Lundin, Sverigechef pĂ¥ Simple Feast, för Ehandel.
Hur stor del av omsättningen stĂ¥r den svenska grenen för?
Vi är fortfarande nya i Sverige, sĂ¥ i dag är det fortfarande en liten del av verksamheten. Vi har stort fokus pĂ¥ den svenska marknaden just nu och tror att den en dag kommer att vara lika stor eller större än den danska.
Konkurrensen i Sverige är hĂ¥rd. Nästan alla stora dagligvarukedjor är en spelare pĂ¥ marknaden, liksom e-handelsspecialiserade företag som MatHem och Linas Matkasse. Men trots risk för mättnad, tror sig Simple Feast ändĂ¥ ha hittat magar att fylla.
Vi lägger oss mellan tvĂ¥ frĂ¥nskilda trender: Matkassar, där försäljningen i dagsläget gĂ¥r nerĂ¥t för att konsumenterna inte tycker att de fĂ¥r tillräckligt med hjälp av tjänsten, samt lösplock som ökar i försäljning eftersom människor vill bestämma innehĂ¥llet helt själva, säger Maximillian Lundin.
Vi lägger oss i mitten genom att vĂ¥ra kunder kan välja vilken typ av box de vill ha och att vi pĂ¥ riktigt hjälper dem att spara tid. Till det kommer ocksĂ¥ den stora efterfrĂ¥gan pĂ¥ hĂ¥llbarhet som alla vill bidra med, men där man kanske inte riktigt vet hur man ska göra eller har orken att göra det fullt ut. Hos Simple Feast kommer hĂ¥llbarhetsaspekten som en bonus, eftersom det är invävt i företagets DNA. Alla vĂ¥ra rĂ¥varor är 100 procent ekologiska, förpackningarna är miljövänliga och det blir helt svinn-fritt dĂ¥ varje portion är korrekt beräknad.
Trots framtidstron pĂ¥ den svenska marknaden är den lĂ¥ngt ifrĂ¥n slutdestinationen. Man gjorde nyligen en investeringsrunda och tog in 340 miljoner kronor och siktar nu mot USA.
Vi förväntar oss att kunna leverera till vĂ¥ra första kunder där i mitten av 2020. VĂ¥rt första nedslag i USA blir Los Angeles i Kalifornien eftersom vegotrenden där är sĂ¥ stark. Dessutom sĂ¥ är den skandinaviska livsstilen ofta förknippad med hälsa, glädje och gemenskap vilket förhoppningsvis kommer att hjälpa oss att slĂ¥ in pĂ¥ marknaden.
Vad planerar ni härnäst, utöver USA-satsningen?
Vi fortsätter att satsa mycket pĂ¥ produktutveckling för att visa just hur mycket man kan göra inom växtbaserad mat. Vi kommer även utveckla vĂ¥rt befintliga samarbete med ekologiska producenter för att kunna fortsätta att leverera högklassiga och näringstäta maträtter som är helt växtbaserade.