ANNONS

Danska jätten växlar upp e-handeln i Sverige: "Tresiffrig miljonomsättning"

Kasper Granat
"AI ska förutse kundernas behov".

Den danska möbeljätten Ilva, med en stark position i Skåne, har under 2024 expanderat sin e-handelsverksamhet till att omfatta hela Sverige. Nu satsar företaget på att bli mer än bara "top-of-mind" – de vill bli en "friend-of-mine".

Ilva berättar att de har, under 2024, sett framgångar med sin e-handel i hela Sverige, vilket markerar en strategisk förflyttning från deras tidigare fokus på Skåne.

Under 2024 har vi påbörjat marknadsföring, försäljning och leverans i hela Sverige. Detta var tidigare begränsat till Skåne, där majoriteten av våra fysiska butiker ligger idag. Vi har sett framgång i hela Sverige, så det kommer vi fortsätta med, berättar de för Ehandel.

ANNONS

Idag har kedjan 45 varuhus i Danmark och Sverige samt en växande e-handel som enligt bolaget är uppe i en tresiffrig miljonomsättning.

Detta avser enbart e-handelsverksamheten – men både i Danmark och Sverige, bekräftar företaget utan att specificera den exakta omsättningssiffran.

Men företaget nöjer sig inte där. Ilva har en ambitiös vision om att bli "den mest inspirerande och tillgängliga inredningsvännen" för både svenska och danska kunder.

För att nå detta mål har man plockat in Kasper Granat till ny rollen som Chief Digital & Marketing Officer. Kasper Granat, med en gedigen bakgrund inom digitala strategier och AI, ser stor potential i att använda ny teknik för att skapa en mer personlig kundupplevelse.

Med en kännedomsgrad på 86 procent i Danmark är Ilva redan top-of-mind när det gäller möbler. Men vi vill mer än så - vi vill vara 'friend-of-mine' genom att skapa starkare relationer och erbjuda inredningslösningar som verkligen gör skillnad, säger han.

En central del i Ilvas strategi är att integrera AI i allt från marknadsföring till kundservice. Men AI används redan internt, berättar företaget.

Hittills har Ilvas AI-fokus legat på att effektivisera interna processer kring text, bild och kreativ produktion. AI har länge varit en integrerad del av Ilvas digitala marknadsföring för att rikta budskap med högsta effektivitet och driva försäljning genom algoritmer i Meta, Google och liknande plattformar.

Nu börjar vi kombinera detta med allt mer av vår egen data samt andra datapunkter, vilket gör det möjligt för oss att bli mer insiktsfulla, effektiva – och framför allt mer relevanta för våra kunder.

Ilva planerar nu att ta AI-användningen till nästa nivå genom att kombinera sin egen data med andra datapunkter för att skapa en mer personlig och relevant kundupplevelse. Målet är att förutse kundernas behov och erbjuda dem skräddarsydda erbjudanden, både online och i de fysiska butikerna.

Vi ska kunna erbjuda kunderna en lika bra upplevelse online som vi gör i våra varuhus. AI kan hjälpa oss att optimera kundresan och förutse kundernas behov på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt, säger Kasper Granat.

Det innebär att vi kan erbjuda rätt lösningar vid rätt tidpunkt - och skapa en upplevelse som både överraskar och inspirerar.

Kasper Granat har en gedigen bakgrund inom strategisk marknadsföring och digital affärsutveckling, med fyra CMO-titlar från både komplexa branscher, såsom Vestas, och livsstilsvarumärken som Louis Nielsen, Nordlux och Kvik kök. Hans arbete inom digitalisering och marknadsföringsstrategi har belönats med flera utmärkelser. På Ilva leder han fyra centrala team: Marknadsföring, E-handel, Försäljning samt Brand & Communication.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.