Det danska e-handelsföretaget Stigefabrikken.dk, som säljer stegar, finns sedan 2015 representerade i Sverige. Efter en liten fnurra på tråden med domännamnet var de igång och hoppades att kunna kränga stegar till svenskarna genom webbshoppen Stegfabriken.se.
LÄS ÄVEN:
Danska e-handlare hoppas ta stegmarknaden ut på nätet
Danska e-handlarnas felsteg fixat med rätt domännamn
Erfaret stegproffs har rekryterats
Nu väljer företaget att dessutom bilda ett svenskt bolag vid namn Stegfabriken Sverige AB. I samma veva etableras ett försäljningskontor i Sverige, beläget i Smålandsstenar, som är en tätort i Gislaveds kommun. Dit har man nu också rekryterat en medarbetare, som ska jobba med att ta företaget närmare de svenska kunderna.
Den som får rollen blir Anna Gustavsson, som tidigare arbetat för den svenska stegproducenten Skeppshultstegen och nu senast även för Weland, som bland annat producerar trappor och skydd.
- Anna var ett självklart val. Hon har med sina många års erfarenhet i branschen en stor kompetens. Hon har en gedigen kunskap om produktion, försäljning och service av stegar, byggnadsställningar och takprodukter, säger ägaren Peter Christensen i ett pressmeddelande.
Ny plattform ger nya möjligheter
Den svenska e-handeln ska dessutom snart byta plattform, från Magento till Magento 2.0. Detta medför att nätbutiken bland annat får en uppdaterad design och att kunna inkludera produktkonfiguratorer, bättre UX-filter och många guider och artiklar, som är tänkta att hjälpa kunden att göra rätt produktval.
Peter Christensen tror att den svenska kundstocken därmed nu kommer att växa.
- Jag tycker att vi har fått en bra start i Sverige genom Stegfabriken.se, där vi har skickat tusentals order till våra kunder, som är allt från DIY-människor, byggare och bostadsrättsföreningar till myndigheter och stora industriföretag. Vi kommer dock att vilja stärka vår position på marknaden, och det gör vi genom att skapa ett svenskt bolag och öppna vårt egna säljkontor i Smålandsstenar, säger han.