Därför är omnikanal det bästa valet för både e-handlare och kunder

Kundens beteende talar sitt tydliga språk. Den vill göra det så lätt som möjligt för sig själv. Kunder vill hitta rätt produkt till bästa möjliga pris och få hem sina produkter så fort det bara går. Det har om möjligt blivit ännu tydligare efter pandemin. Hur ska e-handlare tänka för att möta kundens behov och krav med sin kommunikation? Svaret är lika enkelt som det är komplicerat - Omnikanal.

Bredast möjliga utbud, hållbara och snabba fraktalternativ, helst ska det vara gratis och smidiga returer. Kraven från konsumenter växer och e-handlare behöver fokusera  sina insatser för att nå sina mål. Behovet av enhetlighet i varumärke, kommunikation och försäljningskanaler har aldrig varit större.

En omnikanalstrategi innebär kort och gott att företag arbetar för att ha enhetliga erbjudanden till sina kunder oavsett kanal. De positiva effekterna av en omnikanalstrategi är många. Kunderna kommer känna igen ditt företag och bygga en starkare relation till ditt varumärke. Det skapar fler köpmöjligheter och synergier mellan dina olika försäljningskanaler, samtidigt som du får högre ROI på alla varumärkesbyggande aktiviteter.

Click & Collect som föredraget leveranssätt

Före pandemin stod Click & Collect för cirka 50% av alla leveranser där det alternativet fanns tillgängligt. När pandemin slog till sjönk den siffran något eftersom personer i allmänhet var mer försiktiga med personliga kontakter och hemleveranser tog mark. Nu ser vi att kunder återigen väljer att besöka butikerna, men man väljer fortfarande att lägga sina beställningar online.

Dina butiker finns där din kund rör sig. Genom att fullt ut anamma en omnikanalstrategi och knyta samman online och offline kan du få ut maximalt av dina kundrelationer. Erbjud dina kunder de leveranssätt dem efterfrågar. Idag innebär det leverans till ombud och inte minst till leverans till butik. Dessa leveranssätt kallas ofta Click & Collect eller Pick & Pack. Det förstnämnda innebär att ordern packas på ett centralt lager och levereras till butiken. Pick & Pack innebär att ordern läggs online och packas direkt i butiken av ordinarie butikspersonal. Det gör Pick & Pack till det mest kostnadseffektiva och snabba leveranssättet för både e-handlare och kunder.

Vi kan se en väldigt intressant och tydlig trend i hur konsumenten väljer att handla sina produkter. Det blir mer och mer vanligt att kunder genomför köp online men väljer att hämta produkterna i butik. Under 2022 kommer Viskans kunder leverera över 10 miljoner ordrar genom butiker knutna till Viskan E-handelsplattform. De e-handlare som även har en fysisk närvaro bör se det som en stor möjlighet. Att kunder drivs till butikerna skapar flera positiva effekter. Dels byggs en mer personlig relation till varumärket och skapar en möjlighet för fler köp. Dessutom blir lönsamheten bättre eftersom ordern kan fraktas till butiken med ordinarie varuleveranser. Med andra ord är de potentiella vinsterna är inte bara stora, de är många. 

Bra teknik i stabil arkitektur

För att dessa leveranssätt ska fungera krävs en e-handelsplattform som i realtid pratar med bland annat lagersaldon i butiker och centrala lager, ett orderhanteringssystem för både orderläggning och returer, samt ett kommunikationsverktyg. Stabilitet i systemarkitekturen blir avgörande för att kundupplevelsen ska motsvara och överträffa kundens förväntningar.

Det är med andra ord en bra tech stack som lägger grunden till att ditt företag ska lyckas med omnikanalstrategi. Idag finns det inte en e-handelsplattform värd namnet som inte har ett riktigt vasst och öppet API som möjliggör att konsolidera data till en och samma plattform. Du kanske har säkerligen hört talas om Unified Commerce? Det innebär bland annat att din e-handelsplattform är kapabel att konsolidera försäljningsdata från alla dina kanaler. Det blir därmed möjligt för dig att skapa en sömlös kundupplevelse oavsett om kunden handlar online eller offline.