Därför avbryter svenskarna sitt nätköp

Vilka betalsätt föredrar svenskarna på nätet och vad är det som gör att de avbryter köp? Och hur har coronapandemin påverkat köpbeteenden på nätet? Det har betalföretaget Nets frågat svenska konsumenter om och resultatet är intressant för alla inom e-handel. I rapporten Svensk e-handel 2020 finns svar på flera viktiga frågor som e-handlare ställer sig.

2020 var ett dramatiskt år för e-handeln 

Efter att ha ökat år efter år minskade den totala konsumtionen på nätet för första gången på ett decennium. Men endast på grund av det enorma tappet inom rese- och eventindustrin. Svenskarna handlade produkter som aldrig förr och många e-handlare har upplevt en ökad förfrågan som i vissa fall till och med varit svår att möta. Denna acceleration har inneburit att konsumenternas köpbeteenden på nätet påskyndats, liksom att nya trender växt fram.

Vi har på kort tid sett en revolution på flera plan inom e-handeln under Coronakrisen. Inköpen av mat på nätet har tidigare varit ett sorgebarn, men nu vill konsumenter i alla åldersgrupper handla mat på nätet. Vi har också sett en rekordökning av handeln med varor på över 30 procent, så det är inte konstigt att en del handlare till och med har haft svårt att hinna med. De svenska konsumenterna har flyttat fram sitt beteende med minst två år, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Vilka betalsätt är populärast på nätet?

Var tionde svensk har avbrutit ett köp på nätet eftersom betalsättet som de önskade använda inte fanns tillgängligt. Men vilka betalsätt är populärast bland svenskarna? Faktura ligger för första gången i topp för alla åldersgrupper men är särskilt omtyckt av de äldre. Swish är populärare bland de yngre. Och Swish fortsätter öka stadigt – hälften av svenskarna uppger att de använt betalsättet för nätköp den senaste månaden. Även kortbetalningar är omtyckta av svenskarna, framförallt på grund av vanan.

Avbryter köpet för att priset blev för högt

Trots all marknadsföring, stora annonspengar och genomtänkt strategi för att det där sista klicket för ett köp ska bli av - ändå avbryter många konsumenter sina köp i kassan. Och det finns en hel del avbrutna köp som hade kunnat undvikas. Den absolut största anledningen, som en tredjedel av svenskarna uppger, är att priset inklusive frakt blev för högt. 

Att överraskas av ett högt fraktpris eller andra oväntade kostnader i kassan upplevs väldigt negativt. Tips för att motverka detta är helt enkelt att kommunicera fraktpriser tidigare, eller baka in frakt i priset och erbjuda fraktfritt. Många äldre uppger också att de avbrutit köp eftersom betalningsprocessen var krånglig, så det kan verkligen vara på sin plats att underlätta betalningen i webbutikens kassa – i synnerhet eftersom de äldre numera handlar en hel del på nätet. Viktigt att känna till är också att drygt var femte konsument säger att de skulle handla mer om de hade möjlighet att spara sina kortuppgifter till nästa köp, fortsätter Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Utmaningar med att sälja till andra länder

Att sälja på nätet till andra marknader kan vara en utmaning. Även om det finns många likheter finns det också en hel del skillnader, till och med i våra grannländer. Skillnader som kan vara helt avgörande. Till exempel är kort den absolut viktigaste betalmetoden för danskarna, medan var femte norrman föredrar Vipps – Norges motsvarighet till Swish. I Tyskland är Paypal stort, medan finländare föredrar att betala via sin internetbank. 

Här kan du läsa hela rapporten

Vill du ta del av hela rapporten hittar du den här