Därför förlorar detaljhandeln 221,1 miljarder

Förra året kostade långa köer den nordiska detaljhandeln lika mycket som 24 resor fram och tillbaka till månen eller 2 297 Teslor. Färska siffror från Adyens undersökning Retailbarometern visar att friktion i köpupplevelsen fortsätter att skena.

Kunder föredrar omnikanal

Förra året uppgav 33 procent av de nordiska representanterna att de föredrar att handla i en fysisk butik. Detta jämfört med 25 procent som istället föredrog att handla online. I år uttryckte 28% av de nordiska respondenterna en stark preferens för upplevelsen i butiken och 23% uttryckte en stark preferens för online.

Samtidigt ser vi att 51 % handlat någonstans det senaste halvåret därför att handlaren stödjer omnikanal. Här ser vi även att omnikanal ökat som en drivkraft till lojalitet. I år uppgav 41 % av nordiska konsumenter skulle handla oftare där de kan handla med omnikanal, jämfört med 33 % i fjol.

Kunderna väljer helt enkelt omnikanal.

Företagen tappar när kunden begär mer

Förra året kostade långa köer den nordiska detaljhandeln lika mycket som 24 resor fram och tillbaka till månen. Eller lika mycket som värdet av 2 297 Teslor. En kostnad som digitala verktyg med enkla medel kan minska. Hur har det då gått för detaljhandeln det senaste året? Färska siffror visar att friktion i köpupplevelsen fortsätter att skena.

Långa köer kostar nu 25,5 miljarder årligen, en ökning från 16,4 i fjol.

Fel betalningsmetoder i butik kostade handlare förra året en knapp miljard. Med fler konsumenter som väljer att betala med mobila plånböcker och andra alternativa betalningsmetoder har förlusten för detaljhandeln ökat lavinartat till 16 miljarder.

I årets undersökning har Adyen tagit ett bredare grepp på hur detaljhandeln möter konsumenternas förväntningar. Det görs genom att mäta hur fler faktorer påverkar köpupplevelsen. Både hur friktion påverkar köpupplevelsen och innovationen som ökar kundnöjdheten och lojalitet.

Hur kan handlare täppa till förlorad försäljning? Korta köerna, minska antal försäljningar som överges därför att en vara är slut på lagret och erbjuda fler relevanta betalningsmetoder. För att göra detta krävs digital transformation. Med dessa verktyg kan man i samma veva skapa ännu bättre kundresor, där kunden själv får möjlighet att välja hur och när de handlar.

Hur mycket försäljning kan ni vinna tillbaka?

Totalt rör det sig om en samlad möjlighet på 221,1 miljarder i Norden. Men nordisk detaljhandel är inte isolerad från omvärlden. Hur kan man skapa rätt förutsättningar att lyckas hemma och utomlands? Vi har valt att följa hur samma trender ser ut i Europa och resten av världen.

Ta Adyens Retailquiz för att se vilka initiativ ni ska satsa på inför detaljhandelns mest intensiva kvartal.