Därför höjer Postnord priserna i julhandeln i år igen

"Ingen vet vad följderna blir".

Postnord meddelade nyligen att det blir ett kapacitetstillägg på 4 kronor per kolli i julhandeln även i år. Detta trots att man redan nu ser peakvolymer som normalt liknar de under Black Friday och det utan att höja priset. Så vad är egentligen skillnaden? Och räcker det verkligen med 4 kronor om man redan nu är uppe i skyhöga volymer? Vi frågade logistikjätten.

En sak som gör skillnad för kapaciteten är att det just nu också är mindre volymer i leveranserna till butiker och företag, och att vi därför kan använda den kapaciteten till andra delar av verksamheten. Vi är rustade för att ställa om efter vilka behov som finns, men i peak-perioden skjuter efterfrågan på transportkapacitet i höjden, och det påverkar förstås prissättningen på den eftersom tillgången är begränsad, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till Ehandel.

Annons

Vi räknar med att storleken på kapacitetstillägget ska vara rätt även detta år.

Pandemin har sannerligen fått fart på e-handeln och med fler som handlar mer på nätet och även helt nya kundgrupper, kan årets julhandel bli något alldeles extra för handlarna online.

Om vi tittar bakåt så har peak-volymerna ett år stabiliseras under vårperioden på en punkt strax under och den följande peaken har inneburit en signifikant ökning mot det. Peak-perioden 2020 kommer kanske inte att följa tidigare års mönster, eftersom ingen vet vad följderna av coronapandemin blir.

Att göra någon exakt prognos verkar alltså svårt i dagsläget. Men Postnord förbereder sig i vanlig ordning för den stora shoppinghögtiden.

Jag tror inte att någon vågar sig på några tvärsäkra antaganden på konkreta volymer, åtminstone inte ännu. Postnord kommer självklart att förbereda sig precis som vanligt, genom att till exempel hyra in extra lastbilar och chaufförer, anställa extrapersonal och öppna fler utlämningsställen, säger Maria Ibsén.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!