Därför köper fraktbolaget Ding Dong – ”måste visa mod”

"Marknaden för q-handeln behöver konsolideras".

Många branscher konsolideras – och last mile-branschen är inget undantag.

Nu står det klart att svenska snabbfrakt-bolaget Vembla köper konkurrenten Ding Dong. Skälet är att kampen om kunderna som använder snabba leveranser har ökat kraftigt. Därför är en konsolidering helt nödvändig. Det framgår av ett pressmeddelande.

Annons

Vembla kör, i Stockholm och på Lidingö, hem mat och receptfria apoteksvaror till kunder, på runt tio minuter. Varorna hämtas från lokala e-handelslager, så kallade darkstores.

Men man köper inte hela Ding Dong, utan det så kallade inkråmet. Det handlar om tre darkstores i Stockholm, samt en kundbas på flera tusen kunder. I och med förvärvet dirigeras Ding Dongs kunder, från och med i dag, till Vemblas tjänst och app.

"David ska vinna mot Goliat"

Köpet är en del av Vemblas expansionsplaner i år. Nästa steg är att dra igång verksamhet i fler svenska städer – och att leverera fler typer av produkter.

Vi är väldigt glada att vara i en position där vi som första aktör börjar konsolidera quick-commerce marknaden för dagligvaror. För att David ska kunna vinna mot Goliat måste man visa mod och göra smarta val längs vägen. Det här ligger helt i linje med vår strategi att växa snabbt och skala upp vår hållbara affärsmodell, säger Vemblas vd Sunil Dutt och fortsätter:

Vi välkomnar våra nya kunder till Vembla med öppna armar och hoppas de kommer uppskatta det arbete vi lägger ner på att erbjuda en mycket hög servicenivå och bra produkter hem i expressfart.

Annons