Därför kunde Lyko bryta med fraktjättarna: ”Hoppas fler hänger på”

"Vill ploga vägen".

Lyko gick under tisdagen ut med nyheten att man slänger ut Postnord och Schenker ur kassan för att kunna garantera helt fossilfria leveranser ut till konsumenterna i Sverige. Ett något uppseendeväckande beslut, då båda speditörerna lagt beslag på stora volymer i e-handelsbranschen.

Hur stor del av volymerna ut till konsument hade Postnord och Schenker hos er?

Annons

Det låg på ungefär 15 till 20 procent, säger Daniel Thyberg, External Logistic Lead på Lyko, till Ehandel.

Istället går Lyko nu all-in på Budbee, City Mail, Early Bird och Instabox, som blir de aktörer som blir kvar i kassan. Och bedömningen är att deras kapacitet ska räcka gott och väl.

De aktörerna som har hållbarhet högst upp på agendan har vuxit enormt och tagit marknadsandelar de senaste åren och dessutom tagit sig längre och längre ut i landet. Det blev också avgörande för vårt beslut.

Några av snabbväxarna inom sista milen-leveranser har dock fått kritik för arbetsvillkoren, vad ställer ni för krav på den sociala hållbarheten?

Hållbarhet innehåller många olika aspekter. Den sociala hållbarheten är enormt viktig och flera av aktörerna har redan infört kollektivavtal för sina åkare. Samtidigt har vi försökt tänka att man inte ska göra det för svårt och börja krångla till det med krav som är svåra att mäta huruvida man når till den önskade nivån eller inte. Det är också därför vi valt att sätta fossilfritt framför ett specifikt mått.

"Finns utrymme att ställa krav"

En annan högaktuell fråga är förstås drivmedelspriserna, som är uppe på rekordnivåer i Sverige. Även elpriserna skenar, men enligt Lyko ska detta inte påverka fraktpriset nämnvärt varken för dem själva eller ut mot konsument.

Olika gods har olika förutsättningar. Sätter man bränslepriserna i relation till godsets storlek så ser man att vi har små fina paket, där det ryms oerhört mycket. Så det finns gott och väl utrymme att ställa krav på fossilfria leveranser ut till konsument. Det är inte så att det blir en fördubbling av fraktpriserna.

Ni har valt att ta steget till fossilfritt ut mot konsument. Men hur stor skillnad gör det i det stora hela? Leveranserna in till lagret är ju inte fossilfria, till exempel.

Annons

Det beror på hur man ser på det. Leveranserna in till lagret kanske har färdats en längre sträcka, från leverantörer som har längre till oss än vi har till konsumenterna. Men inkommande leveranser har också en stor fyllnadsgrad. En logistikförpackning med schampo rymmer till exempel väldigt lite luft, jämfört med ut mot konsument där vi måste skydda produkten på ett annat sätt. Men nu börjar vi här och vi kommer att jobba vidare med inleveransbitarna också.

När vi pratar om omställningen nu så handlar det om att börja där vi kan i dagsläget. Tittar vi på den svenska marknaden så kan vi detaljgranska var vi kan köra fossilfritt ner på postnummernivå. Så det handlar om vart man får störst effekt av att börja, baserat på förutsättningarna som finns.

Men hade det inte varit mer hållbart att exempelvis skicka varubrev med Postnord än att en konsument ska sätta sig i sin bil och köra ut till en postbox eller ett ombud?

Så kan det vara för det enskilda paketet. Men motfrågan är: hade det inte varit bättre om postbilen, som delar ut varubrevet, går på HVO som kan fungera i alla miljöer i Sverige? Sen är det så att vi förstås vill ha tillbaka de här tjänsterna i kassan. Vi har goda relationer med både Postnord och Schenker, som levererar på andra marknader för oss. Vi har tydliggjort vad som krävs för att leverera enkom paket i Sverige och det kan de inte möta i dagsläget.

Hur har de reagerat på beskedet? Och är de välkomna tillbaka om de kan möta kraven?

De har mött upp bra. Man får inte ta ifrån dem att de gör mycket bra saker och kör en del fossilfritt redan. Men vi vill lära känna den svenska leveransmarknaden på en djupare detaljnivå och de hade svårt att få fram områden där de kan garantera fossilfrihet. Och självklart är de välkomna tillbaka när de kan göra det. Det är inte så att vi slängt ut dem för gott, vi har en väldigt god relation med dem sedan tidigare.

"Helt ensam i kalkylen"

En viktig del i Lykos nya strategi var att göra ett tydligt ställningstagande. Att driva på förändring och hoppas på att fler hakar på tåget. Något man i sin tur menar skulle skynda på omställningen i alla led i branschen.

Vi vill ploga vägen så att fler e-handlare kan hänga med. Då blir det enklare också för transportörerna än om de bara sitter med en kund som kräver fossilfritt och då blir helt ensam i kalkylen. Om många kunder ställer de här kraven så kommer omställningen att gå fortare. Så det är så klart förhoppningen att fler hänger på. Även om det först och främst handlar om att ta vårt eget ansvar, så hoppas vi även att det ska accelerera övergången till mer hållbara alternativ, säger Daniel Thyberg.

LÄS ÄVEN: Lyko slopar fossil leverans - kastar ut Postnord och Schenker

Annons