Därför lyckades Centerpartiet vid valet 2018

Centerpartiet gjorde sitt bästa valresultat på 30 år under riksdagsvalet 2018. Ett resultat som var väldigt överraskande – men inte helt oväntat. Centerpartiet hade tagit fram en helt ny webbplats och en ny strategi för hur deras politiska innehåll skulle nå ut till väljarna med stöd av Google ads och sökmotoroptimering.

- Vi drog igång ett stort webbprojekt, där den externa webben skulle integrera med vårt intranät. Vi jobbade fram en helt ny digital strategi som gjorde det möjligt att bygga upp en grundstruktur för sökordsannonsering för vårt politiska innehåll. Centerpartiets målsättning var att driva mer relevant trafik till Centerpartiet.se och öka konverteringarna. Vi jobbade för att få fler att engagera sig i partiet genom att bli medlemmar och att anmäla sig till vårt nyhetsbrev. Dessutom gjorde vi en mängd digitala upprop inom relevanta och brännande frågor, säger Ola Spännar f.d. kommunikationschef Centerpartiet.

Att se resultat av sina SEO- och SEM-investeringar är något varje ansvarig beställare förväntar sig. För att lyckas se goda resultat behöver man som företag göra en noggrann kartläggning över sin egen webb och vad man vill uppnå med sin investering. Centerpartiet var fast beslutna att uppnå ett bättre resultat än föregående valperiod.

- Vi började med att noggrant titta på rapporterna från förra valåret, vi visste att vi hade en något mindre budget inför 2018 – men med ambitionen att lyckas bättre. Det fanns ett par framgångsfaktorer skulle jag säga: att vi anlitade Brath som är SEO/SEM-specialiser, att vi hade skapat en sökoptimerad webbstruktur och att vi hade löpande uppföljningar för att kvalitetssäkra insatserna.

Olas tre bästa tips:

  1. Tydlighet är a och o. Med en vag beställning är det svårt att göra en god insats. Ju tydligare mål och syfte – desto tydligare resultat. Man behöver kika extra noga på hur sökningarna ser ut i sitt segment idag, hur drivs affären, hur ser intäkterna ut, vilka affärsområden finns och vilka ska vidareutvecklas.
  2. Ett visst mått av kunnande om webbinnehåll och förståelse för sin affär och hur affärs- och kommunikationsmålen är organiserade. Man ska bara sökannonsera om man har en webb som är byggd för det, annars är investeringen meningslös.
  3. Den som är ansvarig beställare behöver antingen ha mandat eller den beslutandes öra. Det här är inget man gör en gång per år, därför behöver det finnas ett visst mått av flexibilitet i den egna organisationen.

Läs mer om Brath och deras arbete här.