EVENT: Därför utvecklar vi Emeet – e-handlarnas egna konferens

2011 var det premiär för ett event där e-handlare samlades och delade med sig av erfarenheter och smarta lösningar. Twitter var kanalen, e-handeln var ung och möjligheterna många. Likaså utmaningarna. E-handlarna kallade eventet för E-meet. Det var ju så man döpte saker. Ett E framför helt enkelt. E-handel. E-meet.

För att organisera de många ämnena och diskussionerna skapades en vägg där e-handlarna fick sätta upp det ämne man vill få hjälp med eller dela kunskap om. Väggen som döptes till "gridden" fylldes snabbt och när den intensiva dagen var över kändes det skönt att få ta en kall öl i väntan på den avlutade middagen. Det som hände på middagen (och efter) stannade på E-meet.

Arrangörerna Rikard Westberg (@tonerkungen) på tonerlagret.se, Peter Höjman (@nolingo) på billigaarbetsklader.se, Magnus Lundin (@gamsun) på uttaget.se och Catharina Östlund (@wilmafriends) på wilmaandfriends.se (ej med på bild) tycker att Emeet är "beroendeframkallande"

Annons

Tydligare ämnen och frågeställningar ökar relevansen

Under de senaste åren har den här typen av event blivit allt populärare och kallas unconference eller "knytkonferens". Själva grundidén med det demokratiska formatet är att alla ska ha lika stor möjlighet att dela och ta del av kunskap, högt och lågt - brett och djupt. Det har visat sig att unconference format ofta utvecklas till att bli mer tydliga i både ämne och frågeställningar och att det är ett måste för att fortfarande vara relevant när deltagare brinner för samma ämne, men har olika förutsättningar och perspektiv.

Den berömda gridden - här på det andra Emeet där Posten som vanligt stod för lokal och vägg.

De e-handlare som var med 2011 är inte små längre. De har vuxit både i storlek (både omsättning och kanske midjemått) och erfarenhet. De nya e-handlarna kliver in i en mer mogen bransch med ett stort utbud av teknik, kanaler och tjänster som innebär stora möjlgheter, men också komplexitet och ökad konkurrens.

Ehandel.se's grundare Dan Nilsson köper Emeet 2012 och vill att Emeet ska bli som TEDx.

E-handlare behöver ett eget event mer än någonsin

Vi ser att behovet av att dela kunskap aldrig har varit större. Nu behöver vi fokusera på de viktigaste frågorna. De som är aktuella nu och relevant för att driva en framgångsrik e-handel. Därför utvecklar vi nu Emeet under 2020. Vi gör det med varsam hand och vi gör det tillsammans.

Johanna, Sanna, Julius och Micke sammanfattar Emeet 2016 i Ehandel.se podden och avslöjar nyheter inför 2017. Hunden Elza som tittar fram är fortfarande en viktig medarbetare på redaktionen.

Nu inför årets första Emeet i Helsingborg den 5 november har vi valt Hållbar logistik som ämne. Det är ett ämne som är relevant för alla e-handlare idag. Inte minst när konsumenterna berättar att de kommer att göra sina val utifrån de hållbara alternativen. Frågeställningarna kan däremot skilja och därför fortsätter vi att vara demokratiska när det gäller vad vi vill diskutera och vad vi vill lära mer om inom och kopplat till ämnet Hållbar logistik.

Hoppas på ärlig feedback på Emeet i Helsingborg

Vi kommer också att testa lite andra nya grepp under dagen och kvällen. Det vi kan lova är att vi är ödmjukt modiga och det vi vill att alla e-handlare lovar är att vara ärliga med feedback och hundraprocentiga med engagemanget. Där tummar vi inte en millimeter.

Annons

Avslutningsvis är Emeet i Helsingborg också premiär för vårt uppdaterade medlemsskap Ehandel Network som ger en rad fördelar och förmåner för e-handlare. En är att det fortsatt är kostnadsfritt att gå på Emeet. Inkl. frukost, lunch och den där middagen där allt som händer stannar på Emeet.

Välkomna! 

Alla vi på Ehandel 

PS. Läs gärna den här episka artikeln skriven av en av initiativtagarna till Emeet tillsammans med Magnus Lundin och Rikard Westberg, Internet World's chefredaktör Magnus Höij och när Dan Nilsson och Ehandel köper Emeet. Ett stort tack till er som skapade detta fantastiska event som vi är så stolta över att få driva och utveckla. DS.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!