Datorkörkort nästa för Konsumentverkets jurister?

I förra veckan släppte Konsumentverket ett pressmeddelande där de påstår att 68 procent av näthandelsföretagen inte följer bestämmelserna i e-handelslagen. De flesta verkar bryta mot kravet att bolaget bakom nätbutiken måste visa sitt organisationsnummer på sidan. 63 procent sägs inte ange ett organisationsnummer på ett korrekt sätt och 21 procent ska sakna en e-postadress.

En mycket hög siffra och skrämmande för konsumenter att nästan 70 procent av Sveriges e-handlare skulle vara lagbrytare. Detta visar sig dock inte vara sant.

Annons

Är Clas Ohlson och Ellos lagbrytare?

Av de 713 nätbutiker som undersökts av Konsumentverkets jurister visar sig 97 stycken vara medlemmar i Trygg E-handel. Nu är givetvis inte alla e-handlare medlemmar i Trygg E-handel men för de som har tittat på listan så innehåller den allt annat än renodlade e-handelsföretag, svenska bilprovningen skall t.ex. vara med. Av de 97 certifierade med Trygg E-handel fick t.ex. Clas Ohlson och Ellos Enjoy underkänt.

Clas Ohlsons organisationsnummer ligger på deras "Kontakta Oss" sida vilket inte är helt orimligt. E-handelslagen fokuserar just på att det ska gå att kontakta näthandlarna via e-post och organisationsnummer. Clas Ohlson har konstigt nog även en e-postadress på denna sida. Ellos Enjoy har sitt organisationsnummer på sin sida "Om Enjoy" där de även har sin e-post. Vi fann det inte svårt att hitta någon utav dessa sidor. Båda är ett musklick ifrån förstasidan.

Detta går hand i hand med det som vår vän Katrin Lundgren skriver på sin blogg. Även hennes butik blev underkänd i Konsumentverkets test fastän hon har uppgifterna på sin sida.

Vad säger lagen?

Vad säger då E-handelslagen om var denna information skall finnas tillgänglig någonstans? Den kanske måste ligga på förstasidan? I lagen står följande:

Annons

"Informationen ska finnas tillgänglig för tjänstemottagare och myndigheter på ett enkelt, direkt och stadigvarande sätt." -källa

Enkelt kan Clas Ohlson och Ellos Enjoy omöjligt brutit emot. Stadigvarande tolkar vi som att det inte får flyttas runt utan skall hållas på samma plats. Direkt, ja ett klick ifrån förstasidan kanske inte är direkt. Detta skulle även förklara den mycket höga siffran. Konsumentverket själva verkar dock inte tolka lagen speciellt hårt:

"Namn, adress och e-postadress till säljaren ska finnas på webbplatsen där du handlar. Även organisationsnummer ska finnas om säljaren har ett sådant." -källa

Ehandel.org har undersökt samma kriterier gentemot deras butiksguide som även den är manuellt genomgången. Det visar sig då att siffran hamnar kring 36 procent, utav 7529 e-handlare som saknar organisationsnummer. En siffra som känns mer rimlig. Samtidigt kan det, hos de 36 procenten, handla om enskilda firmor där firmatecknaren inte vill ange sitt personnummer direkt på sidan, då detta är organisationsnumret. Något som lagen dock inte tar hänsyn till.

Att vissa e-handlare inte anger alla sina kontaktuppgifter "korrekt" är ingen nyhet för oss. Att nästan 70 procent skulle bryta mot lagen är en enormt hög siffra som med största sannolikhet inte är korrekt. Speciellt inte om vi pratar om renodlade e-handelsföretag. Konsumentverket inkluderar uppenbarligen en hel del annat än renodlade e-handlare i denna undersökning. Problemet är dock att även dessa andra verksamheter förmodligen inte sitter på 70 procent lagbrytare då alla stickprov som gjorts på e-handlare inte visat sig överensstämma med undersökningen. Såvida lagen inte kräver informationen på framsidan.

- Det är allvarligt att så många företag inte följer lagen. När jag som konsument får problem måste jag få kontakt med säljaren. Dessutom måste vi som tillsynsmyndighet kunna få tag på företaget, säger Konsumentverkets generaldirektör och KO, Gunnar Larsson.

En rättelse och en ursäkt till alla Sveriges e-handlare vore på plats, såvida Konsumentverket inte framkommer med något konkret som backar upp deras påståenden. Detta ser dock mindre och mindre troligt ut desto mer vi undersöker fallet.

 

Uppdaterad 2011-10-03: Kristoffer Geiser ifrån Ehandel.org meddelar att deras senaste undersökning gav dem 36 procent, inte 10 procent som tidigare angivits.

Annons