ANNONS

De anmäler Foodora: "Detta bryter mot lagen"

Maria Wiezell
"Inte alla omfattas".

Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter har idag anmält matleveranstjänsten Foodora Market till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Anmälan gäller företagets kampanj där de marknadsför sig med "schyssta villkor & kollektivavtal" på sina budväskor.

ANNONS

Enligt Sveriges Konsumenter ger kampanjen en felaktig bild av anställningsförhållandena inom bolaget, då inte all personal omfattas av kollektivavtal.

Det är uppenbart att företagets kampanj om ”schyssta villkor & kollektivavtal” ska få konsumenter att tro att personalens villkor är bättre än de faktiskt är, säger Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Sveriges Konsumenter, i ett uttalande.

På de rosa väskor som företagets bud använder står det med stor text "Schyssta villkor & kollektivavtal", följt av en mindre text med uppmaningen "Ansök nu". Detta uppmärksammades bland annat av TV4 Nyheterna förra veckan. Problemet, menar Sveriges Konsumenter, är att påståendet inte gäller samtliga anställda.

Det är inte alla på Foodora Market som omfattas av schyssta villkor och kollektivavtal. Därför menar vi att detta bryter mot marknadsföringslagen, förklarar Wiezell.

Organisationen anser att Foodora Market bryter mot marknadsföringslagen på två punkter som rör god marknadsföringssed och otillbörlig marknadsföring som riskerar att påverka en konsuments affärsbeslut.

Sveriges Konsumenter menar att kampanjen inte bara syftar till att rekrytera ny personal, utan även till att förbättra företagets image hos konsumenter som värderar goda arbetsförhållanden.

Det är tydligt att Foodora Market inte bara är ute efter att rekrytera nya förare, utan kanske framför allt försöker påverka bilden av sin personals arbetsvillkor bland medvetna konsumenter, säger Maria Wiezell.

Anmälan är nu lämnad till Konsumentverket för prövning.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se