Vilka är Sveriges största digitala stjärnor? Det har E-star Awards givit oss svaret på fyra år i rad och nu är det klart vilka som kniper priserna den här gången. Det handlar om kategorierna Årets E-commerce Manager, Årets Rising Star, Årets Drivkraft inom Hållbarhet, Årets Kunskapsspridare och Årets E-handelsprestation som fått varsin vinnare.
E-star Awards är inte bara en hyllning till de stjärnor som lyser klart i vår bransch. Det är en påminnelse om de enskilda prestationerna som tillsammans skapar stora framgångar. Jag är imponerad över den dedikation, skicklighet och passion som varje nominerad dagligen visar. Att över fem tusen kollegor inom branschen engagerade sig och röstade understryker bara vikten av att uppmärksamma och uppskatta dessa digitala stjärnor, säger Sanny Malmberg, vd på E-commerce Recruit som ligger bakom priset.
Nu är ni förstås nyfikna på vilka som knep priserna i år, så här kommer facit.
Årets E-commerce Manager blev ingen mindre än Emelie Skogerson från Caia Cosmetics.
Emelie har gjort en framgångsrik karriär på Caia där hon driver e-handeln framåt på ett nytänkande, målinriktat och välpresterande sätt. Hon arbetar dagligen med utveckling, strategi, partners, frakt, lager, försäljning, kampanjer, analys och mycket annat för att optimera både konvertering och kundresa. Emelie har levererat ett otrolig bra resultat under hennes tid på bolaget och hon förtjänar verkligen en stjärna för den prestation hon utfört under året, lyder motiveringen.
Årets E-handelsprestation stod i sin tur Anton Askerström, Swedish Tonic, för.
Anton började i tidig ålder sin digitala resa och har sedan dess satsat helhjärtat på en onlinekarriär. Swedish Tonic startade han under studietiden för att utveckla svensk dryckesindustri till det bättre. Efter hårt arbete lyckades han öka bolagets e- handelsförsäljning trots ett tufft klimat! En bedrift han levererat genom att ständigt optimera, förbättra och vara en stjärna inom företaget, säger juryn.
Den som utsågs till Årets Rising Star är Stefania Casale, Västerbotten Såpa, med följande motivering:
Stefania är en stjärna som gjort kometkarriär inom e-handel. Under de senaste åren har hon snabbt utvecklats inom flera vertikaler och hon kan idag titulera sig som Growth Manager för ett av Sveriges snabbast växande D2C startups - Västerbotten Såpa. Stefania lyckades under det gångna året med den imponerande bedriften att skapa en tillväxtökning på 2000 procent trots brinnande inflation och kris. Stefania är definitivt en rising star, som kommer att fortsätta att göra avtryck i e-handelsbranschen.
Årets Drivkraft, Hållbarhet gick till Lina Åström, som är Head of Production and Sustainability för sportjätten Stadium. Hon vinner priset för att ha varit drivande i att integrerera hållbarhet i den totala affären.
I sitt arbete har hon, tillsammans med sitt team, lyckats få bättre inköpspriser samtidigt som de fått mer hållbara produkter samt fortsatt att förbättra både sociala, miljömässiga samt etiska förhållanden hos sina leverantörer. I sin drivkraft för hållbarhet så lyckas Lina dessutom att ständigt ha en utgångspunkt från kunden. Lina är en riktig stjärna, lyder juryns utlåtande.
Årets Kunskapsspridare blev Tony Hammarlund, Digital Marknadsförare.
Tony har under det senaste året arbetat heltid med att skapa innehåll som inspirerar och sprider kunskap inom ämnet digital marknadsföring. Med sin podd och sitt nyhetsbrev, där experter delar med sig av det senaste inom digital marknadsföring, når och utbildar han tusentals följare varje vecka. Tony delar kunskap med ett stort engagemang som gör både honom själv och alla följare till bättre marknadsförare.
Sist men inte minst rundar vi av 2023 års E-Star Awards med priset Årets Digitala Marknadsstjärna, som gick till Louise Lindell, Consafe Logistics. Motiveringen:
Louise strävar alltid efter att öka sin kunskapsnivå och att ständigt förbättra sin prestation inom digital marknadsföring, SEO och webb. Tillsammans med hennes passion, hårda arbete och tron på teamwork så har hon uppnått resultat värda att hyllas. Louise har under året drivit utvecklingen av Consafe Logistics digitala närvaro, vilket resulterat i fler besökare på webben, fler följare i sociala medier och fler leads via de digitala kanalerna. Den digital prestation Louise, tillsammans med sitt team, genomfört på bolaget gör henne till en självklar marknadsstjärna.