De är laddade – e-handlarna får mer ström längs vägen

Apotea, Bring och Lidl är med på tåget.

Det är full fart framåt för Einride, som tillverkar autonoma lastbilar och som erbjuder eldrivna transportlösningar.

Bolaget har redan knutit till sig en rad handlare, som vill använda sig av koldioxidfria transporter. Och nu ska det bli lättare att ladda lastbilarna, genom en utbyggnad av ett nätverk av laddstationer. Utbyggnaden är ett resultat av ett samarbete mellan Einride och det svenska infrastruktur- och transportbolaget Polar Structure.

Annons

Första stationen öppnar i januari i Rosersberg, i norra Stockholm, för kunder som Apotea, Bring och Lidl. Därefter väntar stationer i bland annat Hallsberg, Markaryd och Ljungby. När infrastrukturen står klar blir Sverige först ut med ett fullt elektrifierat transportnät mellan hamnar, järnvägar och industristäder, skriver Einride i ett pressmeddelande.

Större volym

Platserna för laddstationerna har valts ut efter att man har analyserat transportdata.

Vår modell för laddinfrastruktur kommer att ge oss möjlighet att leverera våra tjänster i större volym och snabbare takt. Vi är glada att kunna göra den här storsatsningen tillsammans med Polar Structure som har stor kunskap inom såväl infrastruktur som finansiering, kommenterar Christofer Laurell som har titeln Senior Vice President, Research & Public Affairs på Einride.

Polar Structure är även en av Einrides finansiärer och investerade i lastbilstillverkaren i samband med en runda i december förra året.

Annons